Assault ägare, en fråga!

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej alla assault ägare och fd ägare. Jag har en fråga till er som jag funderat lite på. Jag är i tankarna på att köpa en -10 assault och har hittat några intressanta alternativ.

Enligt en person som jobbar på kalixmaskiner går det inte att köra fortare än 120 km/h med mattan som sitter på för så separerar den, stämmer verkligen det här? har någon av er märkt/hört nått om det? man vill ju inte att mattan ska börja separera om man gasar på om ni förstår.

Mycket tacksam för svar och synpunkter

/ Fredrik

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Nä det borde inte stämma, jag tyckte det lät väldigt konstigt! Jag menar man gör väl inte en extrem maskin med rejäla dämpare och bra chassie och sen slänger på en matta som det inte går att mata fullt med. Känns ologiskt. Sen borde ju polaris ha märkt det efter -09:an och dom är väl inte så dum att dom använder samma matta igen antar jag. För det är väl samma matta om jag inte missminner mig.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. å andra sidan är de sällan en maskin, trots motorstyrkan hos assaulten, har en högre matthastighet än 120km/h i sitt rätta element.
varken assaultens eller någon annan maskins matta med såna bastanta kammar mår bra av höga hastigheter länge. att de sprutar kammar vid 125km/h de kan vi nog alla hoppas att de inge gör, men vill man ligga och pressa 150-170km/h sjöis, så ska man se sig om efter en matta med lägre kammar.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
.. å andra sidan är de sällan en maskin, trots motorstyrkan hos assaulten, har en högre matthastighet än 120km/h i sitt rätta element.
varken assaultens eller någon annan maskins matta med såna bastanta kammar mår bra av höga hastigheter länge. att de sprutar kammar vid 125km/h de kan vi nog alla hoppas att de inge gör, men vill man ligga och pressa 150-170km/h sjöis, så ska man se sig om efter en matta med lägre kammar.
Nä precis, mattan spinner sällan så fort när man kör ospårat! Och sen köper man ju inte en assault för och bränna över en sjö i full fräs känns det som. Högkammsmattor i övrigt trivs väl inte i 150 km/h över en sjö.

Det verkar som att påståendet inte verkar stämma riktigt iaf.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. det är en sanning med modifikation/långsiktiga försiktighetsvarningar..
..Jag skulle inte döma ut KM baserat på de uttalandet.. men de kanske är ett i mängden, jag vet inte..

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Jag måste krypa till korset.

Läste på lappen som var fastsatt i styret på nymaskinen. Inte fortare än 110km/h bör man köra för då separerar mattan.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Sånna lappar och medelanden har suttit på nya HKmaskiner sen kammarna klev över 44mm... Så det är inget nytt.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag måste krypa till korset.

Läste på lappen som var fastsatt i styret på nymaskinen. Inte fortare än 110km/h bör man köra för då separerar mattan.

Där ser man ! Men det är väl rätt allmänt kännt att HK mattor inte gillar höga hastigheter på hårda underlag? Men när man kör ospårat borde det inte spela någon roll om man håller stumt? På led/is kan jag förstå!

olles koja

Medlem
14 dec 2010
8
0
1
Har drevat upp min Assault 2 kugg= topphastighet 143 km (gps) ingen tendens på separation, kör på maxfart titt som tätt.
Anledning till drevning: Få ner vartalet i 100 km