Problem med el!

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Hej!

Köpte en snowhawk, bytt motor till 494 rotax, voltregulator etc etc från 494.
kablar och allt standard för lysen.. Jag kopplade bara från dom kablarna plus respektive minus och drog upp till lysena samt bak till baklyset. Efter ha startat skotern så lyser det som aldrig förr men just efter ett tag slår han ut, baklyset
samt framlysena.. Nån elkunnig som kan berätta mig för fel jag gör? Är totalt nollställd när det gäller elektronik! Får dom för mycket styrka så den slår ut dom pga av det? Ska jag koppla in nån resistans eller dylikt på + kabeln? Vet kanske inte om det är lamporna kanske, vet inte vad det sitter orginal men det är väl typ h3? har iallafall satt dit h3or men dom klarar det då inte.

Tacksam för svar!
 
Last edited:

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Koppla en separat jord från motorn till regulatorn. Hadde typ samma fel på min 494a alla lampor for samtidigt.
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Koppla en separat jord från motorn till regulatorn. Hadde typ samma fel på min 494a alla lampor for samtidigt.[/QUOTE

Och då slutade det eller? Tänkte bara drygt att köpa nytt hela tiden om det inte funkar.. Har inte tittat nått på regulatorn direkt... hur sitter jorden till den nu? Fattar inte hur du menar med separat jord.. alla jordar är väl separata nästan:p
 

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
På min lynx jordar den genom chassit till regulatorn men med en separat jord kabel från motor blocket till regulatorns fäst bult så funkade den som den skulle och den slutade att äta lampor
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
På min lynx jordar den genom chassit till regulatorn men med en separat jord kabel från motor blocket till regulatorns fäst bult så funkade den som den skulle och den slutade att äta lampor
Så alltså ta bort Jorden från voltregulatorn nu och Jorda regulatorn i motorblocket?
 

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
den ska ha båda delarna den funkar som en likriktare också. Visst är den fyrkantig med två kablar en gul och en svart och en kabel med ringkabelsko som sitter fast i bulten. Är det så så koppla på en till kabel som jordas i blocket.
Kablaran som är där orginal ska vara kvar + en extra jord mellan motorblocket och voltregulatorn se till att det blir ordentlig kontakt mellan dom
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
den ska ha båda delarna den funkar som en likriktare också. Visst är den fyrkantig med två kablar en gul och en svart och en kabel med ringkabelsko som sitter fast i bulten. Är det så så koppla på en till kabel som jordas i blocket.
Kablaran som är där orginal ska vara kvar + en extra jord mellan motorblocket och voltregulatorn se till att det blir ordentlig kontakt mellan dom
Alltså den enda jag hittar är fyrkantig svart dosa, dock med flera (8) kablar typ som går in till, sitter fast på chassit men ingen jord på den bulten iallafall.. men det går ju fler än 2 kablar till den.
 

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Okej då måste jag ut och kolla igen för jag hittar då inte nån som ser ut i närheten som den där... Kan du kolla om du hittar hur en regulator ser ut till en snowhawk 503, årsmodell 05a? Han som hade bytt motorn sa iallafall att det var en voltregulator från en 494 iallafall.. men den ser då inte ut sådär.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
på dosan med 8kablar borde det finnas en gul, följer du den ska du hitta voltregulatorn i andra ändan. om jag inte är ute och cycklar.
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Okej är borta och jobbar så får kolla till fredagnatten om det stämmer! Men som jag skrev tidigare.. kan man inte bara ta + från kabeln och sen jorda en kabel helt själv och sätta en jordplint i motorblocket och jorda separat till alla lampor? är ju bara 3 så...
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
klart du kan göra en jordplint, se till att den har kontakt med motorblocket oxå. men problemet är att kabeln från motorn ger mer än 14 volt därför sitter det likriktare/voltregulator på dom. är du helt nollställd på el så ta hjälp av någon som kan.
 
Last edited: