mattbyte nytro

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Tja
Va hos en yamahaåterförsäljare igår och kollade på en nytro.. 32mm matta på den nu orginal alltså...tänkte byta till 44mm men det va då ett jävla problem sa han då...Va mycket med kylare och skit. jag kör kanske 70% led och 30% lössnö...
så jag undrar om det räcker med 38mm..(kommer åka endel i fjällen iår) och vad är problemet med att sätta på 44mm ? tar det långt tid eller är det svårt ?
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag tror det han påpeka är att du bör/måste byta till mindre drivhjul så att kammarna inte tar i främre kylaren. Tror det sitter 9 kugg orginal. Så med 44mm matta behöver du 8kuggs non-slips.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Tja
Va hos en yamahaåterförsäljare igår och kollade på en nytro.. 32mm matta på den nu orginal alltså...tänkte byta till 44mm men det va då ett jävla problem sa han då...Va mycket med kylare och skit. jag kör kanske 70% led och 30% lössnö...
så jag undrar om det räcker med 38mm..(kommer åka endel i fjällen iår) och vad är problemet med att sätta på 44mm ? tar det långt tid eller är det svårt ?
Vänd dig till en seriös handlare! Sätt på 44matta plus 9kuggs no-slip. Och kolla så dom plockar bort dubbskydden. Sen är de bara tuta å kör!
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Okej...Vad har dubbskydden för inverkan ? Tycker det verkar konstigt att det ska vara så mycket arbete med att bytta till 44mm ?... Men 44 matta böjer sig inte om man åker mycket led ?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Okej...Vad har dubbskydden för inverkan ? Tycker det verkar konstigt att det ska vara så mycket arbete med att bytta till 44mm ?... Men 44 matta böjer sig inte om man åker mycket led ?
Antar att de tar i skydden. Är väl bara köpa ett non-slip å skruva ur boggien å byta, är väl inga konstigheter. Ingen fara att köra 44 på led funkar hur fint som helst och är grymt mycke bättre än en 32:a eller 38:a.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Funkar bra med en 44 matta å 9 kuggars no slipp hjul. Men dubbskydden bör avlägsnas. Lite pyssel med rondellen så är saken biff. Akta kylaren bara... ;-)
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Dubbskydden har som uppgift att skydda bandtunneln om fjädringen slår igennom å du kör med dubbad matta. Fyller alltså ingen större funktion när du inte kör dubbat. Vill minnas att de blir lite missvisning på hastighetsmätaren. När du går ner på storlek på drivhjulen. Detta går att lösa. Finns säkert trådar om de. Men att demontera dubbskydden är ingen raket forskning.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Är som sagt dubbskydden som ska bort, det är 2 fyrkantsprofiler som sitter i tunnel och ska skydda kylaren+tunnel när man kör med dubbad matta. Inte vanligt i Sverige men i USA kör många med dubb på ledskotrar. Trixet är att dom är svetsade i kylaren så man får vara försiktig med vinkelslipen, men en seriös firma fixar detta lätt. Även om Bohlins officiellt slutat med Yamha så kan jag rekommendera att ringa deras verkstad och fråga på mattbyte + non-slip.
Idag förlänger dom flesta till 365 lång matta eller köper en XTX, skulle vilja påstå att den längden är ett måste om du vill åka i lössnö.
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Mm det är en Xtx jag har köpt.. har aldrig varit intresserad av nån Rtx.. förstår inte att dom är så populära
 

Zmeagol

Aktiv medlem
25 sept 2010
84
0
6
Östersund
Samtidigt förstod du heller inte dubbskyddens uppgift trots namnet på dom, så då tror jag inte du förstår varför nån vill ha en rtx heller. Mysig attityd.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
"Antar" är ett ord jag inte gillar. ska åka förbi abris i mora imorn och råd fråga..
Lämna in den på abris så löser dom saken på ett par timmar... förresten så säljs xtx-11 med 44 matta original, så de talar ju sitt tydliga språk ;)
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Återigen vad har dubbskydden för uppgift ? och slipper man rondellen med 8 kuggars ?
Jag monterade 44 matta och 8 kuggars no-slip drivhjul, använde inte rondell men väl bågfil för att dom inte skulle ta i boggieskenorna :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Lämna in den på abris så löser dom saken på ett par timmar... förresten så säljs xtx-11 med 44 matta original, så de talar ju sitt tydliga språk ;)
Original är väl kanske att ta i. Undrar varför Yamahaförsäljarna har så många Ripsaw 32mm över... :p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
När jag jobbade på yamahacenter så monterade vi 44or ilag med brps vita nonslippers, samt tog vi bort dubbskydden. Inge större ingrepp.

Kostade inget extra heller. Vi behöll orginalmattan och försökte sälja den, sen fick dom 44 och nonslip som en del av prutningen.
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Okej. Det låter lite vettigt... Ska åka och höra med abris på måndag. Hann inte igår. Tycker inte det ska vara nått större då nästan alla har 44mm... 2011 kommer inte med orginalmatta 44 men återförsäljarna monterar 44 innan försäljning däremot 2012 kommer nytro komma med 44 mm orginal...
När ni tar bort dubbskydden bli inte kylaren rätt hårt ansatt ?