Slammrade den mindre av att du höll i luftburken? Det ska inte vara möjligt att få den tystare bara genom att hålla i burken,, för trottlarna galappa i färdriktningen pga luftpullserna från motorn. Du måste in med en skruvmejesel eller dyligt och trycka fast dom framåt mot insuget så dom blir stumma. krävs endast ett lätt tryck. Du kan säkert fippla lös gummianslutningen mot luftburken och komma åt den vägen utan att ta lös burken.
Och som tidigare talare. Man måste alltid kolla ringgapet så det inte är för tight eller för mycket glapp. Är det över 0,40 i engapet mätt med bladmått så kan man misstänka att cylindrarna är borrade eller sluta.
Minsta mått får inte vara under 0,10 för då måste man slipa enaning i änden ringar. 0,15-0,20 är ok. Men du behöver inte vara speciellt orolig för att det är tight nu,,, för snopro brukar ha väldigt bra spel direkt ur kartong. Kolvarna ska kännas ganska regäld glappa för dom är ca en halv tiondels glapp om cylindern är org och man här rätt kolv. 0,6 av en tiondels mm skulle jag tro är ungifärligt rätt kolvglapp för gjutenn kolv för det borret.
Därimot om vevaxellagren BARA glappade 1mm"" så skär den ihop om ca 10 min:biggrin1:
vevlagren får inte kännas glapp alls upp och ner (radiellt) därimot kan du dom i vissa fall galappa axiellt rätt skapligt och det gör inget (någon 10ondel)