Vad menas med sdi?

Frankvald

Aktiv medlem
27 okt 2010
50
0
1
Sundsvall
okej, är det stor skillnad på sdi och förgasare? väljer nämligen mellan Lynx RC 600sdi -07 eller ´Lynx RE 600 -08.

gör det stor skilnad?=)
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
smaken är som baken (DELAD) sdi:n "ska" vell dra lite mindre soppa och RE:n ska vell ha lite lite mer krut skulle jag kunna tänka mig, men en förgasare ska man ju hälst bestycka för att det ska gå optimalt det sköter sdi:n själv. osv osv kolla skicket på dem, det tycker jag e viktigast....
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
SDI, (semi direct injection) är som sagt insprutning, men bränsle sprutas in i spolporten och är därför inte direktverkande så som en "direktinsprutning" (E-Tec) som sprutar in bränslet direkt in i förbränningsrummet från injektorer i topplocket.. Cleanfire Injection (CFI) som Polaris använder sej av, spolar in bränslet i vevhuset.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Och jag skulle välja Sdi 10 av 10 ggr..

Skönt att slippa bestycka om bara för att man åker lite uppåt och det är även skönt att den drar avsevärt mindre med soppa (om man kör lite lugnare).
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Och jag skulle välja Sdi 10 av 10 ggr..

Skönt att slippa bestycka om bara för att man åker lite uppåt och det är även skönt att den drar avsevärt mindre med soppa (om man kör lite lugnare).
Håller nog med, fast kanske 9 av 10 gånger. :) Okej att det är lite mindre kraft i SDIn men det väger lätt upp att drar så lite och att slippa hålla på bestycka om hela tiden samt att när du drar igång skotern en -20 graders morgon så två dra sen går den perfekt utan att du behöver "stå och vakta". (syftar på XP 600 SDI -08)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Alltså hade själv en Polaris med förgasare och bestycka om behövde inte jag, varken när jag körde nere vid kust eller i fjällen, gick kanske lite fett men gick bra tyckte jag iaf. Enda som jag kan tycka är en fördel för sdi cfi osv är soppaförbrukningen, körde med folk som hade sådana motorer och visst, deras tog lite mindre soppa.

H.O High Outpot men är det på båda, om jag inte missminner mig.
 
R

RevMan

Om skotrarna har gått lika långt och är i samma skick så välj RE600-08 betydligt skönare och bättre skoter om du ska köra lite mer aktivt.
Däremot är dom väldigt duktiga på att suga i sig soppa standard på grund av väldigt fet bestyckning men lägger man lite tid på det så får man ner förbrukningen till acceptabla nivåer.

HO är 600 motorn som är byggd på 700blocket, kom -03 finns med förgasare, sdi insprutning och nu med e-tec insprutning.

Stoppremmen i PPS-boggien ska bytas på 300mil, om den går av så är det ganska mycket som går sönder.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Och jag skulle välja Sdi 10 av 10 ggr..

Skönt att slippa bestycka om bara för att man åker lite uppåt och det är även skönt att den drar avsevärt mindre med soppa (om man kör lite lugnare).
Har då aldrig behövt bestycka om varken på 600ho -03 eller TNT -09 har gått hur fint som helst både i Falun å 800möh uppe i Härjdalen.
Och om jag inte har helt fel så sitter även DPM på dessa motorer som kompenserar soppa efter åkning på olika höjd just för att slippa detta citat:

The Ski-Doo Digital Performance Management (DPM) found on carb-engines indeed uses carburetors and is fully EPA-certified. A carburetor, by itself, is relatively “stupid” in that it has no inputs to compensate for things like throttle position, air temperature or air pressure. Fuel is fed to the engine by virtue of a pressure differential between the float bowl and the air flow through the carb throat, or venturi. The greater the pressure difference, the more fuel delivered.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
har själv en 600 sdi och polaren har köpt en re 600 och vi var ute och provade i helgen, och jag måste säga det visst är ren lite rappare i start, men på tanke på förbrukningen du får på sdin så skulle jag ändå välja en sdi. dock ska du tänka på att re:an har en sjuuuk sek. variator som gör skotern ännu rappare,

Satsa på en sdi.