SPI=SnoPro kolvar?

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Satt och läste runt lite här på forumet och såg i en tråd att nån sa att SPI kolvar är SnoPro kolvar? Är det samma lika eller är det olika tillverkare? Ska till och byta kolvar i min F6 EXT -04. Vågar man köra på SPI eller SnoPro i den? Den har gått 890 mil och går som en klocka, är endast i förebyggande syfte jag ska byta.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Jag vågar nog påstå att det är exakt samma.
Tex så har båda dessa SPX kolvarna som är lite dyrare.
USA = SPI
Skandinavien/europa = SnoPro

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ok, Nån som har erfarenhet av livslängden och kvalitén på respektive märke? rekomenderas dom att köra på?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Snoprokolvarna håller lika bra som org "TROR JAG". Evnt bättre om jag jämför med org kolvarna till thundercatt och skidoo. Jag har tokslipat i både org kolvar och snopro (lättning och modifieringar ,,har även borrat många hål i både standard och snoprokolvar (oljesmörjhål)
Och snopro är allmänt hårdare gjutena så det bör innebära längre livslängd rent slitagemässigt ivf. Därimot kan man undra om dom har lättare för att spricka när dom är hårdare? Jag har inte varit med om sprickor ivf. Dom tycks även klara enorm hetta då jag flertalet ggr tappat bränslet till olika cylindrar på fullt gärn och fått otrolig hetta på dom. Det innebär också att dom verkar inte vara så skärkännsliga: Förmodligen utvidgar dom sig inte så mycket även under överdriven hetta. Hade jag kört Wiseco kolvar har jag fått bytt ett 10 tal vid det här laget pga soppabrist ibland

För några år sedan påstogs kolvringarna hålla sämmre än org ringar men jag har kört för få timmar åt gången för att kunna uttala mig om ringarna och dom skorar man kört längre med har varit moppefuckoskotrar (lite effekt) Jag och kompisaren pressar dessa snoprokolvar till bristningsgränsen och kör dessutom bara med 1 ring utan några problem änsålänge. Vi ligger o varvar 9000+ varv med dom och har runt 200hk i maskinerna vilket innebär stooora portar som kan slita sönder kolvar ,,spräcka dom
Inga kolvproblem sooo far men vi kör så få tim per år också och byter enkelringen till den andra man får med bara efter några hundra mil ca150-200mil. Vi lär inte köra mer än max 500mil med dom heller ca 300 byter jag nog på. Men det skulle jag gjort med org kolvar också i dom här speciella motorerna.

Jag är också väldigt intreserad av hur länge folk åker med snopro i vanliga motorer,, speciellt då för ringarnas skull. Tappar man fortare kompet på snoprokolvar med andra ord?

Jag vet att en hel del dragracingfarbröder har kört snopro lika gärna som org kolvar men har då satt i org ringar . (För några år sedan!) Ringarna kan ju vara bättre nu hoppas jag. Och hur dåliga var dom igentligen kan man fråga sig?

Dom klarade ivf min remsprängning i fjol då varvräknaren passerade 10000v:argh:

Reactions: trixa

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Alltså borde man va rätt safe att köra med Snopro kolvar i min F6,a då. jag vet ju inte vad som sitter i nu heller, dom hade bytt kolvar på nääs i hede vid 450 mil den har nu gått 890 mil med jämn fin komp och den går som en dröm. Dock vill jag vara på den säkra sidan och veta att det är bytt.

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
byt! De är så enkelt att byta. Helst om man gör det innan ett haveri :) Jag har SnoPro kolvar i F7an och dom funkade hela förra säsongen iaf :)

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jo jag kommer att byta, men innan jag köper kolvar för 1700kr sty så vill jag ju veta om de billigare allternativen är nåt att ha. Jag vet at det är en enkel operation att byta dom.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Jag har inte hört talas om någon snoppro som spruckit någonsin faktist. Det vore intresant att höra om någon råkat ut för det. Jag känner folk som jobbar på firmor som säljer skoterdelar som bla säljer snopro sedan första dagen dom kom. Och enligt nära kompisar som jobbar och har jobbat 20 tal år på skoterfirmor och sålt fruktansvärt många snoprokolvar så finns det inget att klaga på när det gäller dom kolvarna. Dom farbröderna skulle inte våga ljuga för mig och har ingen vinning av att skryta upp snoprokolvar då dom har mer vinning av att sälja wiseco eller org kolvar.

Dom enda kolvar man måste tänka sig för noga innan man köper är smidda kolvar typ wiseco. Då måste man veta vad man köpt och hur dom funkar och köra därefter och byta med kortare tidsintervaller och och och. Värmer man bara upp motorn försiktigt är det inge fel på wiseco och dom tål mest mekaniskt stryk så dom spricker inte i första taget.

Jag kommer köra snopro tills något påtagligt problem uppstår som kolvarna rår för.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Jo jag kommer att byta, men innan jag köper kolvar för 1700kr sty så vill jag ju veta om de billigare allternativen är nåt att ha. Jag vet at det är en enkel operation att byta dom.
Fick hem wiseco kolvar med alla packningar som behövs, ringar, bultar å knaster samt insugsgummi till min f6 motor förra veckan, 2200 med frakt från usa! så 1700st så skulle ja inte ens fundera på å handla i sverige!