Nytro xtx med 51mm matta

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Hej vet att det finns flera här på forumet som monterat 51mm matta på sina xtx:er, har ni hunnit provköra era? Var ute en liten sväng i går , det tar i nån stans. Jag tror att det är non slipen som tar i längstfram på boggie skenorna men de är kapade och har åkt så två säsonger men det kan även vara mattan som tar i kylarn men vad jag kan se är det gott om plats för kammarna så skriv hur ni upplever era. Ska tillägga att jag inte har kvar några dubbkydd och kör med 9 kugg non slip.

//Magnus

Last edited:

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Intressant fråga, lyfter den gärna!
Är det verkligen ingen som har några erfarenheter av 51 mm matta på XTX?

// Fredrik

Hej vet att det finns flera här på forumet som monterat 51mm matta på sina xtx:er, har ni hunnit provköra era? Var ute en liten sväng i går , det tar i nån stans. Jag tror att det är non slipen som tar i längstfram på boggie skenorna men de är kapade och har åkt så två säsonger men det kan även vara mattan som tar i kylarn men vad jag kan se är det gott om plats för kammarna så skriv hur ni upplever era. Ska tillägga att jag inte har kvar några dubbkydd och kör med 9 kugg non slip.

//Magnus

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Tjena!

Ja kör ju med samma prylar som Honung vill ja minnas. Och min går fint. Har iof bara kört 4,5 mil än. Får återkomma när ja hunnit testa mer. Honung har du testat att hissa upp skotern och provköra när allt "hänger i luften" så att säga? Kan vara lättare att lokalisera vad som tar i kanske.

Lycka till!

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
En liten fråga för att tråden inte ska dö ut. Varför 51mm matta istället för den populära 44 ? Inte så kul längs leden ? gärna lite kommentarer

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Gissar att skillnaden på led bli minimal, fördelen blir framkomlighet i pudersnö på bekostnad av lite mera slitage på slides.

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Har bara hunnit köra några mil efter bytet till en 51:a. Men jag är sjukt nöjd. Gick från original till 51 på en gång. Och det ångrar jag inte. Passade på att dreva ner på en gång med. Och det var en helt annan skoter nu. Det enda jag tycker är jobbigt är alla snö som samlas bak i tunneln. Men bara man kommer ihåg att sparka lite där innan man åker så går det bra.

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Har bara hunnit köra några mil efter bytet till en 51:a. Men jag är sjukt nöjd. Gick från original till 51 på en gång. Och det ångrar jag inte. Passade på att dreva ner på en gång med. Och det var en helt annan skoter nu. Det enda jag tycker är jobbigt är alla snö som samlas bak i tunneln. Men bara man kommer ihåg att sparka lite där innan man åker så går det bra.
Jag har en gummiklubba liggandes i bilen så innan jag lastar vagnen efter dagens tur så knackar ja rent tunneln försiktigt. Ett tips.

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Jag har en gummiklubba liggandes i bilen så innan jag lastar vagnen efter dagens tur så knackar ja rent tunneln försiktigt. Ett tips.
Det tipset tar jag med mig. Nästan så man skulle ha haft en klubba under huven. För åker man en stund och sen stannar så har det en tendens att lagra snö där...

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag har oxå en gummiklubba med mig, har knackat loss isblock som säkert vägt 10-15kilo efter en dags åkning.Har läst en del på amerikanska forum att de lägger på nån teflon spray som verkar hjälpa en del.

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Jag har oxå en gummiklubba med mig, har knackat loss isblock som säkert vägt 10-15kilo efter en dags åkning.Har läst en del på amerikanska forum att de lägger på nån teflon spray som verkar hjälpa en del.
Har funderat på att det borde finnas något som man kan stoppa dit?
Men har ej kommit fram till vad man ska ha där?
Skulle vara riktigt fint med något medel eller material.. Så man slapp klubban..