Yamaha srv 540, Plocka ur motorn

MxMatte

Medlem
9 jan 2010
8
0
1
Östhammar
Kan ju börja med att säga att jag ny inom skoterkretsen därav detta inlägg.

Nu till min fundering, vill plocka ur motorn på min srv för att kunna göra om och förstärka motorfästena. Frågan är då hur jag går tillväga, för som jag har kommit fram till så måste jag bort med primär variatorn, stämmer det eller går det att göra på annat vis? om det nu är så, hur får jag av den? krävs det en speciell avdragare eller liknande eller går den att få bort på annat sätt?

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
vad jag vet är det bara att skruva av den från motorfesterna, öppna på klamrarna mellan insugsgummit och förgasarna och dra ur all kablar. sen är det bara att lyfta ur motorn. Du behöver inte ta bort premiervariatorn.

MxMatte

Medlem
9 jan 2010
8
0
1
Östhammar
Har kikat och det ända sättet är att ta av variatorn iom att axeln måste igenom ett hål i själva chassit.

Bilder på problemet:

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Du måste förmodligen ta bort primären, jag har aldrig gjort det men har hört att man behöver en avdragare till det(om man inte är riktigt stark)

MxMatte

Medlem
9 jan 2010
8
0
1
Östhammar
jaha sorry, visste inte hur det såg ut på dom. Ja du måste av med premiervariatorn. Antingen skaffar du en avdragare eller så gör du som på den hör guiden: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?42104-Guide-f%F6r-att-lossa-prim%E4rvariator
inga problem, fick höra talas om den principen som guiden beskriver så jag gjorde iordning en skruv idag på jobbet men den var ju för liten såklart var inte M18x1.5 måste vara M20x1.5 fattar inte riktigt hur jag kan ha mätt fel på 2mm.

Du måste förmodligen ta bort primären, jag har aldrig gjort det men har hört att man behöver en avdragare till det(om man inte är riktigt stark)
Jo det är på G nu måste bara ha rätt på en bra skruv, för tydligen är jag för svag då den inte rörde sig ett dugg när jag drog i den.