Känner mig lurad, hjäp!

Maaaggi

Aktiv medlem
27 okt 2009
76
0
6
luleå
Det är så här att min bror köpte en 09 ski doo rs för 2 veckor sen. Nu när han lämnade in den på service så har dom upptäckt massa sprickor i chassiet. Så det måste svetsas om på massa ställen i framvagnen och bak i boggien.

Så det jag undrar har man rätt att kunna få tillbaka pengarna för det känns verkligen som man har blivit lurad.. Det handlar ändå om drygt 80 tusen.
Någon som vet hur man kan gå till väga som?

Den är köpt hos en privat handlare.

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Chansen att få tillbaka pengarna är väldigt små. För att få tillbaka pengarna så måste du stämma han och gå till domstol vilket kommer att kosta bra mycket pengar och chansen att vinna är så liten att de inte är värt det.

Ps kolla alltid igenom skoter ytterst noggrant innan du köper den

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Vad menar du med "privat handlare" Menar du en privatperson alltså inte en skoter handlare lr ?
Om det är ett företag du köpt skotern av så har du ju garati på den !!

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Chansen att få tillbaka pengarna är väldigt små. För att få tillbaka pengarna så måste du stämma han och gå till domstol vilket kommer att kosta bra mycket pengar och chansen att vinna är så liten att de inte är värt det.

Ps kolla alltid igenom skoter ytterst noggrant innan du köper den

Vad är det för dumt svar? Alla köp hos en handlare omfattas av konsumentköplagen. När det gäller fordon tas viss hänsyn till vilket skick det kan förväntas vara i. En ett år gammal skoter ska definitivt inte vara sprucken i chassit. Det är något som säljaren borde upplyst om, då det knappast kan omfattas av din undersökningsplikt. (Det beror förstås på var sprickorna sitter - på din berättelse uppfattar jag saken som att de upptäcktes i samband med service och att man då demonterat delar och sett sprickorna).
Det du bör göra på måndag är att ta kontakt med handlaren och förklara att du vill ha detta åtgärdat. Om han vägrar hjälpa dig så ringer du till din kommuns konsumentvägledare, de finns i alla kommuner och kan nås via växeln. De kan hjälpa dig att få rätt mot handlaren och i slutändan även i domstol, men det är osannolikt att det går så långt. Allmänna reklamationsnämnden brukar kopplas in för en vägledande rekommendation innan dess, och ytterst få företag går emot deras beslut.
Detta om saken som sådan.

1. Hur kan du göra en värdering som säger att hans chanser är väldigt små baserat på det lilla som står skrivet? Jag skulle (som syns ovan) säga precis tvärtom, han har väldigt goda chanser att få rätt.
2. Som beskrivet ovan är domstol den absolut sista utvägen. Går det så långt är det mycket troligt att man har antingen kommunens konsumentvägledare, eller ARN i ryggen, som kan driva fallet åt dig.
3. Det kostar 450 kronor att ansöka om stämning, rättegången som sådan kostar ingenting. Juridiskt ombud är frivilligt för din egen del, liksom för motparten. Praxis vid civilmål är att förlorande part får stå för kostnaderna för ombuden. Om detta beslutar domstolen. Ett så enkelt mål som en sådan här tvist är absolut inga jättepengar i.

Det blev långt det här men bland det dummaste man kan göra på ett forum är att komma med råd i frågor där man gissar svaren.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Privatperson = då är man i stort sett chanslös. Enda chansen är ifall säljaren kände till felen men mörkade dem. Bevisa det den som kan. (Finns mer att läsa på konsumentverket.se).

"En ett år gammal skoter ska definitivt inte vara sprucken i chassit", skrev nån. Vad jag vet så är 600RS en tävlingsskoter, och de brukar väl spricka lite här o där? Dvs rätt så normalt slitage för modellen.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Privatperson = då är man i stort sett chanslös. Enda chansen är ifall säljaren kände till felen men mörkade dem. Bevisa det den som kan. (Finns mer att läsa på konsumentverket.se).

"En ett år gammal skoter ska definitivt inte vara sprucken i chassit", skrev nån. Vad jag vet så är 600RS en tävlingsskoter, och de brukar väl spricka lite här o där? Dvs rätt så normalt slitage för modellen.
Hela mitt svar blir ju lite meninglöst nu när den inte var köpt hos en handlare. Men det där med tävlingsmaskin - både ja och nej. Är den inreggad så är möjligheterna större för att man skulle kunna ha ställt vettiga krav. Är det en ren tävlingsmaskin utan skylt så skulle jag säga att chanserna är noll.

I övrigt medhåll, den enda möjligheten är isåfall om det finns nåt gammalt serviceprotokoll där sprickorna finns nämnda men den chansen är nog inte stor.

Maaaggi

Aktiv medlem
27 okt 2009
76
0
6
luleå
Skotern är reggad.. Ja de är ju en tävlings skoter visst är det så. Men man känner ju sig lurad när köper en skoter för för 75 tusen och ägaren säger att den är i bra skick och den har bara gått 130 mil..

Han ringde ägaren och han beklagade men han ville inte ta tillbaka skotern vilket man förstår så det är väl att gå till konsumet verket och hör vad dom säger.

Maaaggi

Aktiv medlem
27 okt 2009
76
0
6
luleå
Det stog i annonsen att den var i Fint skick och var mest ledkörd. Då bör väl inte chassit spricka överallt tycker man.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
va likt med min, köpte den på hans ord mer eller mindre, fick punktering precis då ja kom till skotern efter 50mil, kollade lite snabbt å han förklarade vissa saker! bla ändrade sig om saker som stod i annonsen, med punka å 50 mil kvar, i en liten håla med dålig däckservice så vill man bara röra sig hemmåt!

kmr hem å ser en hel del till, som han beskrivit i annonsen var hela, dock småsaker! Detta blev ja less på, bad han föra över nån tusenlapp för att vissa lite godwill, jo tjena, kollade med konsumentverket, det är ju bekymer när de gäller privatperson men om ja inte minns fel så vill ja ta detta med egen advokat så åker han dit på jäv kanske de hette! med de som ja räknade till lite snabbt så skulle de bli närmare 15000 för å stämma med hans annons, å då enl konsumentverket så hadde ja rätt, men krävdes egen advokat och man delade på summan mer eller mindre! så för 7500 med riskt å bli ännu dyrare så orkade ja inte helt enkelt, finns viktigare saker! Men jag å polarn är bra sugna å åka upp igen å ta ett riktigt snack med id*oten! att de ska va svårt å va ärlig!

Maaaggi

Aktiv medlem
27 okt 2009
76
0
6
luleå
Joo men som sagt det blir ju att man missar visa saker. Man ser ju inte allting när man köper.. Så de känns ju rätt så surt

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Antar att främsta delen --> Där a armarna är infästade är sprucken, samt det där alustaget på sidan av motorn som går mot främsta delen (Flying nun) Ett motorfäste också kanske ? År fothålksstagen också spruckna, samt sista delen av slajdskenorna (Vid vänhjulen)? Det är ju ingen ovanlighet att XP spricker, för dom ser ju ut att vara vekare än REV chassiet. Har själv haft en REV 440 som var sprucken på ca 7-8 ställen och polarns 08 ans XP600RS fick vi byta (Flying nun delen samt svetsa på x antal ställen) Och det går att få skotrar att spricka av ledkörning :) Men tempot skall vara högt och leden av modell puckelpist..

Angående affären så kan du ta bilder och skicka åt säljaren, eventuellt känner han sig illa till mods. Och vill hjälpa dig på traven med 50% av kostnader för x antal delar ? Men svetsning ca 100€ och framdelen (Flying nun) 225-300€)

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
förstår att det känns surt att hitta alla dessa sprickor i chassiet men att köpa en rs som är en renodlar crossmaskin så får man vara beredd på att skotern är rejält använd och att det kan finnas sprickor. Det är dåligt av säljaren att utgå med den infon som han nu gjorde som du säger men tycker även att köparen ska gå igenom en sån maskin grundligt då det är ett vanligt fel tydligen på RSmodellen. Men hoppas att det löser sig för dig, känner du ingen som kan svetsa aluminium för en billig peng ?

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Köper man en rs 09 för 75 tusen så får man räkna med att den har blivit våldtagen dvs kört fruktansvärt hårt med. Men ett tips är att strippa den och lämna in den till en svetsfirma blir bra många tusen billigare än att en ÅF ska göra det.

Maaaggi

Aktiv medlem
27 okt 2009
76
0
6
luleå
Jo jag vet av en som kan svetsa men känns lite halv drygt att börja plocka ner skotern i delar de första man gör.. Men de är ju bara att gilla läget. Ska ringa konsumentverket imorgon och höra vad dom säger.

Man förstår ju att dom har gått hårt och att de kan vara sprickor men känner ju sig så lurad för har säkert vetat om det där och vill få bor skotern.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Tyvärr måste du nog driva en civilrättslig process mot honom om du känner dig lurad, konsumentverket kan inte så mycket göra eftersom säljaren är privatperson.