Köra med dålig matta??

E

eMe181

Tja, Jag skaffar snart skoter om cirka 1 månad, dock så är det en ganska dålig matta på Srv:n 540, så jag undrar om man ändå kan köra på den om man bara kör på snö? Hur många säsonger, lär köra runt 20-40 mil per säsong...

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
hur långt är ett snöre? nä men hur sliten igentligen? svårt att svara på annars, men enligt mig så är det mer värt att köpa en beg matta från tex en sxr/srx (307*38 2,52 delning) går få lös under 1000lappen i bruksskick.

E

eMe181

Den ser inte så himla sliten ut faktiskt, är kvar ungefär 16mm kammar... hur länge går det köra på det? Klarar jag mig denna vinter? Är det svårt att byta mattan oxå? :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
då har du ju inte en dålig matta, kammarna är så där höga original, fast det brukar vara ca 12 mm på gammla yammor.

är det mycket sprickor i mattan? för då är den dålig

E

eMe181

Nej, inte vad jag vet om det är några sprickor, vissa säger att man kan köra med nästan blanka mattor... bara att det blir sämre grepp?

E

eMe181

Har nu fått korrekt information, han har just varit ut och mätt kammarna och kollat om spricker, han säger att kammarna är 9-12 mm, bra eller dåligt? Och det är inga sprickor på själva mattan men på vissa utav kammarna så är det några småa sprickor. Hur många säsonger klarar jag mig med denna matta tror ni? Kör bara 20-40 mil pär säsong ändå...

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
så jag undrar om man ändå kan köra på den om man bara kör på snö?
vad ska du annars köra på ?:D sprängsten eller ?;>

visst går det att köra med en blank matta, men chansen att du aldrig kommer ut på nån skoter tur blir stor, kommer inte ha nått fäste ;P

E

eMe181

Hade faktiskt tänkt köra den på lera medmera koskit osv, hahahah :p nae men jag menar inte helt sliten, utan den har kvar några milli meters kammar :p

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
hehe :p nämen lär ju funka bra på leden iaf, tror inte de är sån större mening att åka ut i pudret ;P du får kika efter torrsprickor om mattan är gammal

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Låter som en helt standard srv matta, den lär hålla väldigt många säsonger om du nu kör 20-40 mil. är väl inte många som har köpt nya och dom skotrarna är typ från 82. jag köpte en 32as matta för 400 och bytte på min srv förra vintern... mattan som satt på var väl max 10mm.. kammarna nöts inte så mycket på den mattan... är väl mer att det spinner när man gasar