Drevning RE 600 E-Tec - 2011

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Hej! Ska dreva om min nya maskin. Original sitter 23/45 med 104 länk. Jag ska dreva ner 2 kugg till 21/45. Då rekommenderar BRP 102 länks kedjan. Har varit i kontakt med min återförsäljare som i sin tur har pratat med Brp/Lynx och båda parterna säger att kedjan med 104 länkar fungerar alldeles utmärkt. Den sliter mindre på dreven. Dock rekommenderade dom 102 kedjan om man drevar 20/45. Jag undrar hur ni andra har gjort som har drevat ner er maskin (REX/XP chassi framförallt)? Alla svar uppskattas..
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Jo jag är också nästan helt 100 att det går bra.. Dom säger ju det så. Nä känner ingen tyvärr. Men klart man funderar lite när dom ändå har gjort en tabell för drevning :p Tänkte mer på risker när man kört en 200-300 mil och man har kedjespännarn på max. Kanske den börjar bli lite slapp då kedjan. Nån borde ju ha lite erfarenhet. Tror många kör på originalkedja med sån drevning. Känns som mycket pengar att köpa ny kedja om man nu inte tar bort nån länk själv..
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tror nog det finns en hel del kvar på spännaren även om du går ner 2kugg, det är ju ganska lång spännbult. Dessutom så behöver man inte spänna dessa särskilt mycke, behövde spänna min 1 gång på 2 säsonger på min TNT och antar att du har samma kedjehus på din.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Jo precis den är bra lång.. Japp det är samma kedjehus. Lutar åt att jag kör 21/45 med originalkedjan. Känns som att det inte kan hända så mycket. Får höra vad dom säger efter 50 mil då det är dags för första service och oljebyte i kedjehuset..
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
nej... men det bästa är att ha så kort kedja som möjligt då det skapar effektförluster med för skarp vinkel på kedjan...
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Skotern kostar en bit över 100 tkr, det finns en rekommendationstabell som säger att man bör byta kedja (som kostar runt 1000-lappen). Är det egentligen så mkt att "testa"? Skickar du kedjehuset lär garantin vara bortblåst och då kostar det mer än en liten kedja hade gjort från början.

Men, det är bara mina 5 cent.
 
R

RevMan

Om jag kommer ihåg rätt nu så blir det väldigt väldigt lite mellanrum kedjan om man försöker köra med 104länkars kedja, finns inget kvar att spänna på, dessutom kommer spännaren slitas ut i förtid om man böjer kedjan för skarpt.
Om man sätter dit 102länkars kedja så går kedjan nästan rakt ner, alltså så bra som det kan bli.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Skotern kostar en bit över 100 tkr, det finns en rekommendationstabell som säger att man bör byta kedja (som kostar runt 1000-lappen). Är det egentligen så mkt att "testa"? Skickar du kedjehuset lär garantin vara bortblåst och då kostar det mer än en liten kedja hade gjort från början.

Men, det är bara mina 5 cent.
Jo precis därför man inte vill lägga ut mer pengar just nu när man köpt en skoter för 130 tusen.. Återförsäljaren sa att det var lugnt att köra med den och överkuggning/kedjebrott var i princip omöjligt.. Om dom monterar på verkstad har jag kvar garantin.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Om jag kommer ihåg rätt nu så blir det väldigt väldigt lite mellanrum kedjan om man försöker köra med 104länkars kedja, finns inget kvar att spänna på, dessutom kommer spännaren slitas ut i förtid om man böjer kedjan för skarpt.
Om man sätter dit 102länkars kedja så går kedjan nästan rakt ner, alltså så bra som det kan bli.
Hmm okej.. Blir inte riktigt klok. Ingen som har kört med denna drevning några 100 mil och originalkedjan?