Bygga egna pipor! (xlt i detta fall)

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
Jag vet om att det är många som bygger avstämda rör till mopeder. Så varför skulle man inte kunna bygga själv till en skoter?

I detta fall gäller det en Polaris xlt -96 .

Jag söker uppgifter om duration m.m som behövs för uträkning.

Vilka/vilket program rekommenderar ni för att räkna ut storlek och utformning av pipan?

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Att bygga egna pipor är inget som du gör på en snorkvart genom att klippa ut några plåtbitar och sedan ta pinnen och svetsa ihop dom.

http://www.garagego.se/forum/guider/cross/69622/Hur-man-bygger-ett-avstaemt-avgassystem/sida1

Här har du en guide hur man gör för att bygga till en moped, men som du säger är ju principen densamma. Jag rekommenderar dig dock till att köpa "fabriks pipor", att bygga pipor själv är svårt och att få dom bra än svårare ! Men att försöka skadar ju aldrig :) Alltid kul att pröva på nya grejjer själv också !

Bra att veta är ju att du vid montering av andra pipor behöver betstycka om förgasarna.

Mvh

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.710
833
113
Kramfors
Fuska som jag gör. Jag orkar inte bygga helt nya pipor så jag utgår från en standardpipa och bygger om den som jag vill.

Det tar nog så många timmar att bygga om och prova ut en ombyggd pipa! För den kan du förlänga/korta och stingra ner eller upp eller rentav bredda.

Köper du en pipa till liknande motor som du har får du ett bra utgläge.

Men om du måste bygga helt själv så kopiera måtten från en standardpipa för likvärdig motor så blir det mer rätt än om du räknar ut från något program.

Problemet med programmen som finns överallt är att dom är anpassade för MC eller moped (finns inga för skoter) Bygger man skoterpipa från ett sådant program har man byggt sig världen sämsta pipa genom tiderna.

Skoterpipor har överlag längre tuninglängder och speciella ganska flacka vinklar på meg och revconor. Krökmåtten är också överlag längre. Man kan säga att i % på alla mått är en skoterpipa längre.

Så läs på i Graham Bells bok eller pdf fil vad varje enskild bit av pipan har för påverkan på motor registret och bygg om en standardpipa efter vad du tror eller vill du ska ändra på

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
Att bygga egna pipor är inget som du gör på en snorkvart genom att klippa ut några plåtbitar och sedan ta pinnen och svetsa ihop dom.

http://www.garagego.se/forum/guider/cross/69622/Hur-man-bygger-ett-avstaemt-avgassystem/sida1

Här har du en guide hur man gör för att bygga till en moped, men som du säger är ju principen densamma. Jag rekommenderar dig dock till att köpa "fabriks pipor", att bygga pipor själv är svårt och att få dom bra än svårare ! Men att försöka skadar ju aldrig :) Alltid kul att pröva på nya grejjer själv också !

Bra att veta är ju att du vid montering av andra pipor behöver betstycka om förgasarna.

Mvh
Att man behöver bestycka om vet jag om ;)

Det verkar vara svårare än vad jag trodde att göra egna pipor. Att man inte slänger ihop dom på en kvart vet jag, men hade ju trotsallt varit roligt om man byggt eget som funkar :D

Blir nog ändå att köpa fabrikspipor.