Temporär lösning av gruvbersöverfarten för denna säsong

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag varit på ett möte samt rundvandring med 5 pers från Vägverket/Banverket ang en lösning för gruvbersöverfarten denna säsong

Pga av arbeten med flytt av va-ledningar, kraftledningar, övriga grävningar mm så är vår gamla överfart stängd

Den tillfälligt kommande nya framgår av kartan

Vv/Bv kommer att flytta nuvarande "portal" för viltstängslet samt träkonstrutionen över jvg till den nya platsen som i övrigt måste prepareras för en hyfsad överfart

Bv planerar att påbörja detta jobb nästa vecka

Som vanligt så var förutsättningen i stort, gilla eller inget alls men måste tillägga att dom var både resonabla och lyhörda för mina önskemål i denna fråga om den tillfälliga överfarten

Att obs, för nästa säsong är det "Bränslanleden" dom gäller, tyvärr tyvärr:sad2:

 

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Hummpfff....
Känns som om sävast blir mer och mer isolerat från övriga skoterboden.... avskuret i form av leder, ingen mack som lockar skoteråkare...
Räcker det inte snart???
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jahapp.. :(

Just bara för att vi är en klubb i otrolig medvind måste någon komma och sätta lite käppar i hjulet...

Jag är mest orolig över de ungdomar och andra förare som kommer att hitta egna ställen att smita över vägen.

Bränslanövergången känns främmande, då den ligger långt bort från vår verksamhet, men vad fasen ska vi göra??

När isarna håller kan vi ju färdas längs ån, och får väl dra upp en led från Petbergsvägen mot Gruvberget. Eller nåt..

Jag vägrar bli deppig över våra motgångar, jag vill att vi ska hålla ihop ännu hårdare nu och att vår klubb ska bli ännu bättre och större.

Ingen ska kasta in handduken i vår klubb.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Förresten Runar, är det inte läge att vi är fler från klubben där då det är någon sån här träff med "chefer" eller annat som berör vår klubb?

Menar, om vi kommer typ 7 st och har rundvandring med dom kanske dom fattar allvaret i vår verksamhet och hur många skoteråkare det verkligen berör.

Bara en tanke..
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag kört (vikingen) och märkt upp tillfälliga gruvbersleden samt försökt brotta ner ett par skyltpålar i tjälen

Måste säga att så bra överfart har vi inte på något annat ställe, vv och bv har kort sagt gjort ett bra jobb, om man beaktar att det är bara för denna säsong så är det hatten av, dom har till fullo följt mina önskemål bla ett "viloplan" innan passage av vägen

F-n om vi skulle slippa "Bränslanköret" nästa vinter men som jag ser det är det nog omöjligt utan då ska vi samsas med ridhästarna i bränslantunneln

Nya leden med gps










Var tvungen att testa bron, den höll.................
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hej Runar, härligt att se Vikingen ute igen :)
Skulle du kunna lägga upp en karta där dom gamla lederna var samt de nya på samma karta.
Märk de gamla avstängda partierna med en annan färg, jag är lite trög..
Hoppas vi slipper Bränslan överfarten framledes.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej Runar, härligt att se Vikingen ute igen :)
Skulle du kunna lägga upp en karta där dom gamla lederna var samt de nya på samma karta.
Märk de gamla avstängda partierna med en annan färg, jag är lite trög..
Hoppas vi slipper Bränslan överfarten framledes.
För att göra det enkelt för mig så är OBS. de nya ledsnuttarna svarta
Får hoppas att du löser det ändå L-O :)

 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Dom har lovat snö i veckan, hoppas kunna komma ut med mina Ockelbos och platta ihop lederna då.
Längtar till att göra upp eld i kojan.