Rxl 650 pipor på lynx 500 ?

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Har en rxl ståendes med trippel pipor, tanken slog mig att man kanske kan plocka över 2st av dessa och dra på lynxen ? (500cc).

Dock vad tror ni om det? Är det värt mödan och kan man kanske få nån effekt skillnad?
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
tror inte de är värt det, och tror inte det kommer ge nån effekt alls, snarare strypa tror dom 2 blir för små för 500cc. fråga boostIII här på forumet vet ja han är hajj på motorer och trimmning
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
tror inte de är värt det, och tror inte det kommer ge nån effekt alls, snarare strypa tror dom 2 blir för små för 500cc. fråga boostIII här på forumet vet ja han är hajj på motorer och trimmning
Ja det är det jag funderar på också, om 2st är för små för en 500cc motor. Okej väntar och ser om han kanske kikar in eller om någon annan kanske har nån teori/ide ! :)

Tack för svar ! :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de blir garanterat en skillnad , men förmodligen (till 99 %) till de sämre , pipor är så känsliga att riktiga tillverkare har misslyckats med dom , har man fel portning så kan en pipa som är gjord för motorn sluta fungera , men har man tid och intresse så kan man alltid pröva ....
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Det beror helt på vilken 500 du menar? Sätter du dom på en gamal rotax 503a veddragare blir det heltokigt men sätter du dom på en indy 500a bli det ganska bra. Tuninglängden mellan en rxl trippel och indy 500 passar ganska bra,,,kan tillockmed bli stenbra!!. Enda som du bör mäta upp och evnt ändra på är stingrarnas grovlek. Dom bör ijnte understiga 24mm inv mått för att åkasäkert utan kolvgrillning. Detta mått gäller för öppen ljuddämpare! Sätter du dom mot org dämpare bör dom vara grövre minst 26-27mm inv mått och då gissar jag bara på motståndet i org ljuddämpare. Ju mindre motstånd du tror dämparen har dessto mindre stingers kan du ha,,men understig inte 24mm.

Ju mindrte stinger dessto snabbare uppladd och effekt men bli inte för fräck för då blir det dödsaska
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Det beror helt på vilken 500 du menar? Sätter du dom på en gamal rotax 503a veddragare blir det heltokigt men sätter du dom på en indy 500a bli det ganska bra. Tuninglängden mellan en rxl trippel och indy 500 passar ganska bra,,,kan tillockmed bli stenbra!!. Enda som du bör mäta upp och evnt ändra på är stingrarnas grovlek. Dom bör ijnte understiga 24mm inv mått för att åkasäkert utan kolvgrillning. Detta mått gäller för öppen ljuddämpare! Sätter du dom mot org dämpare bör dom vara grövre minst 26-27mm inv mått och då gissar jag bara på motståndet i org ljuddämpare. Ju mindre motstånd du tror dämparen har dessto mindre stingers kan du ha,,men understig inte 24mm.

Ju mindrte stinger dessto snabbare uppladd och effekt men bli inte för fräck för då blir det dödsaska
Det är en lynx 500sp som jag tänkt sätta dom på ev (494 rotax motorn). Tror du inte det går utan att korta stingersna? Går inte bara att dra på dom rakt upp och ner som dom är nu? Har ingen lust att börja kapa och sedan svetsa ihop dom för då är det ju ingen ide att sätta tillbaka dom på rxlen iaf jag skulle få nåt ryck och vilja ha igång den nåt tag framöver(rasad just nu).

Tack för ett bra svar !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Dom kan väl knappast passa rakt av utan att måsta svetsa om krökanslutningar och ändra en massa vinklar för att få dit dom under huven?
Men om dom otroligt nog skulle passa rakt av och dessutom passa mot sp500an dämpare eller om du tänkar köra rxl dämpare så är changsen stor att stingrarna har rätt dim och du slipper minska eller öka dim på dom. längden spelar midre roll. Men kör inte dessa pipor om stingrarnas innermått är mindre än ca 27mm om du åker med org dämpare eller rxl dämpare.

Vad som blir värre att få till är bestyckninen av förgasare och variatorer! Har du svintur funkar variatorbestyckningen hyffsat men knappast optimalt. Förgasarna är garanterat felbestyckade mot rxl piporna så ta det vackert vid första provturen och håll koll på stiftfärger. Ställ in högfartsmunstycket fett fortast möjliga så inget grillas! Sedan får du jobba dig neråt i bestyckning till den är optimal i hela registret.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Dom kan väl knappast passa rakt av utan att måsta svetsa om krökanslutningar och ändra en massa vinklar för att få dit dom under huven?
Men om dom otroligt nog skulle passa rakt av och dessutom passa mot sp500an dämpare eller om du tänkar köra rxl dämpare så är changsen stor att stingrarna har rätt dim och du slipper minska eller öka dim på dom. längden spelar midre roll. Men kör inte dessa pipor om stingrarnas innermått är mindre än ca 27mm om du åker med org dämpare eller rxl dämpare.

Vad som blir värre att få till är bestyckninen av förgasare och variatorer! Har du svintur funkar variatorbestyckningen hyffsat men knappast optimalt. Förgasarna är garanterat felbestyckade mot rxl piporna så ta det vackert vid första provturen och håll koll på stiftfärger. Ställ in högfartsmunstycket fett fortast möjliga så inget grillas! Sedan får du jobba dig neråt i bestyckning till den är optimal i hela registret.

Nej men att få ner dom under huven tror jag inte är nåt problem.. Eller hoppas åtminstone ;D

Bestycka om variator orkar jag inte med, men bestycka förgasarna är jag fullt medveten om att det behövs ! Ska ta och kika över det här nån dag med passform och sånt så får jag se om dom kanske åker ner i lynxen ! =)

Känner mig nöjd med svaren, stort tack till alla som svarade !