Efter att ha suttit och läst igenom tråden http://forum.snowmobile.se/showthread.php?22928-Vevaxelproblem-p%E5-H.O-motorer-(Rotax-serie-III) så bestämde jag mig för att kontrolera min vev för att vara på den säkra sidan.
Min motor har gått 540 mil och har bra och jämn kompression, kolvarna ser kanonfina ut både från utblås och insugssidan, så därför känns det som ett bra alternativ att att bara ta bort under blockhalvan för att inspektera veven som det framgick att det gick att göra från några inlägg jag läste i tråden.
Jag är dock osäker hur jag ska gå tillväga då jag aldrig gjort detta. Såg att det var några medlemmar här på forumet som hade stor erfarenhet angående detta så jag hoppas på er hjälp.
Motorn har jag monterat ur chassiet och jag förstår att jag lär montera bort motorplattan, variatorn, skyddet för packboxen på pto sidan, svänghjulet och statorn. Är det sedan bara att vända motor upp och ner och ta bort undre blocket och inspektera veven eller har jag missat något?
Skoter är för övrigt en Rev 600 HO SDI -05
Tack på förhand!
Mvh Matte
Min motor har gått 540 mil och har bra och jämn kompression, kolvarna ser kanonfina ut både från utblås och insugssidan, så därför känns det som ett bra alternativ att att bara ta bort under blockhalvan för att inspektera veven som det framgick att det gick att göra från några inlägg jag läste i tråden.
Jag är dock osäker hur jag ska gå tillväga då jag aldrig gjort detta. Såg att det var några medlemmar här på forumet som hade stor erfarenhet angående detta så jag hoppas på er hjälp.
Motorn har jag monterat ur chassiet och jag förstår att jag lär montera bort motorplattan, variatorn, skyddet för packboxen på pto sidan, svänghjulet och statorn. Är det sedan bara att vända motor upp och ner och ta bort undre blocket och inspektera veven eller har jag missat något?
Skoter är för övrigt en Rev 600 HO SDI -05
Tack på förhand!
Mvh Matte
Last edited: