Klyva rotax 600 HO SDI

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Efter att ha suttit och läst igenom tråden http://forum.snowmobile.se/showthread.php?22928-Vevaxelproblem-p%E5-H.O-motorer-(Rotax-serie-III) så bestämde jag mig för att kontrolera min vev för att vara på den säkra sidan.

Min motor har gått 540 mil och har bra och jämn kompression, kolvarna ser kanonfina ut både från utblås och insugssidan, så därför känns det som ett bra alternativ att att bara ta bort under blockhalvan för att inspektera veven som det framgick att det gick att göra från några inlägg jag läste i tråden.

Jag är dock osäker hur jag ska gå tillväga då jag aldrig gjort detta. Såg att det var några medlemmar här på forumet som hade stor erfarenhet angående detta så jag hoppas på er hjälp.

Motorn har jag monterat ur chassiet och jag förstår att jag lär montera bort motorplattan, variatorn, skyddet för packboxen på pto sidan, svänghjulet och statorn. Är det sedan bara att vända motor upp och ner och ta bort undre blocket och inspektera veven eller har jag missat något?

Skoter är för övrigt en Rev 600 HO SDI -05

Tack på förhand!

Mvh Matte
 
Last edited:

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
När du ska klyva blocket så kan du tänka på att slå/bända på ett ställe där det inte är tunt, att klyva det typ vid en bult så du har lite att gå på. Jag använder mej av en lite större/kraftig mejsel..
Så har iaf jag gjort men vet inte om det finns nå bättre sät:weird:
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
lyft ut motorn och ta lös svänghjulet med en avdragare som du kan göra själv eller så lämnar du in den på din lokala ÅF-försäljare, ta samtidigt bort variatorn. Ta bort stator, cylindrar, kolvar och motorplatta. Efter de så pallar du upp motorn upp och ner sedan är de bara skruva bort alla skruvar i blocket och där svänghjulet sitter. Lyft upp blocket (kan behöva en liten stöt med gummiklubba) sedan är de bara att lyfta ur veven.

En viktig sak jag brukar göra som regel då jag renoverar en motor är att ha EXTREMT rent på arbetsytan och rena verktyg för du vill inte ha något skit i vevlagrerna eller liknande.

har jag kanske glömt något viktigt?
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Går det inte att bara vända motorn upp och ner efter att man demonterat svänghjulet, variatorn osv och låta cylindrar och kolvar sitta kvar och bara ta bort undre blocket och inspektera veven eller har jag uppfattat det fel?

Känns ju som sagt onödigt att demontera cylindrar och kolvar om det inte behövs. River jag bort det i onödan så lär jag väl köpa en ny packningsats osv och det är ju inte direkt gratis.
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
om du hade tänkt att lämna in veven på barlansering så måste du nog ta bort kolvarna, men om du bara ska "inspektera" veven så går det att göra så som du säger.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Okey då har jag en bättre koll på läget!

Om jag ändå skulle riva hela motorn, hur är det då med knastren, kolvbulten och nållagren när kolvarna ska bort?

Nållagren ska vara korglösa men dom är det väl bara att montera tillbaks med lite fett eller finns det något annat trix när motorn ska ihop igen?
Kolvbulten knackar man väl bara ut försiktigt och knastren kan man väl montera dit och bort med en nebbtång?

Får jag svar på frågorna blir det troligen till att inspektera veven alternativt riva hela motor i helgen. Lägger i sånna fall upp lite bilder vilket brukar uppskattas!
 

Översnö

Banned
18 sept 2010
152
0
6
Östersund
Nållagren är lösa. 28st. Ja det går nog fint med en näbbtång.
Köp nya lager, knaster samt ringar till kolvarna när du ändå är på gång. :)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Härligt mxz 670.
Gör en riktigt projekttråd, det är väl bara en tidsfråga innan man åker på det själv så det vore ju kul med ett facit ;-)
Mvh A
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Ett tips när du monterar dit kolvbulten med dom lösa lagerna är att lägga kolvbulten i frysen någon timme innan sen att du lägger fett på veven så att nålarna fastna.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Glöm inte dom två insektsbultarna på vattenpumpen innan du börjar knacka å fundera på varför blockhalvorna inte separerar =)
Sitter den riktigt ordentligt kan man använda sig att 2 bultar till blocket som man gängar in en bit i ytterkanterna på varsin sida, som man knackar på, slipper man mecka in en skruvmejsel mellan halvorna.

Finns ett "verktyg" till nållagren, har du en kolvbult i samma dimension kan du använda dig av den, kapa bara ner den i rätt längd. Den håller nämligen kvar nållagren på staken då man drar ur kolvbulten. Ska du montera lös kolvarna utan detta så håll verkligen koll på alla nålar så du inte tappar bort ngn.

Nållager är väldigt sällsynt att man behöver byta. Dock kan ju ringarna vara en ide att byta om du lix har lös kolvarna och dom ser bra ut.

Hett tips är alltså att antingen höra om ngn har hållaren till nållagren eller tillverka ett eget.
 
R

RevMan

köper du nya orginal nållager så kommer dom med engångsmonteringsverktyg i plast som fungerar ypperligt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag anser att det lättaste sättet att montera tillbaka nållagerna är med FETT. Jag brukar ta fett på fingret och fetta runt vevstaken så att nålisarna "kletar" fast.

Absolut billigaste sättet och fungerar kanon. Man kan även sätta en trasa eller papper så OM man råkar missa eller satt för lite fett så nållager trillar ur så far dom inte ner i motorn.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu har jag kluvit motorn och såg bra ut och gick förhållandevis smärtfritt. Det ända som var krångligt var att få bort knastret på första kolven innan man kom på hur man skulle göra och att får isär blocket var även det en aning svårt men när jag testade med en vanlig morakniv så gick blocket isär jättelätt och det blev inga märken som det kan bli om man bryter med mejslar.



Länkar mer detaljerade bilder här nedan:

PTO sidan

http://forum.snowmobile.se/album.php?albumid=794&attachmentid=8146

MAG sidan

http://forum.snowmobile.se/album.php?albumid=794&attachmentid=8148

http://forum.snowmobile.se/album.php?albumid=794&attachmentid=8147


Även fast det var fett kvar i lagren så tänkte jag köpa nya packboxar på både PTO och MAG sidan och givetsvis nytt fett.

Tänkte inte byta kolvar då det inte fanns tillstymmelse till repa på varken kolv eller cylinder men ska jag köpa nya kolvringar? Kompressionen innan jag klöv motorn var 10,1 resp 9,8 på cylindrarna vid varm motor. Knastren jag monterade bort ska väl givetvis ersättas med nya?

Så länge tänkte jag göra ren motorn både in och utvändigt. Har ni nå tips på hur man får blocket,cylindrar osv rent och snyggt utvändig? Jag undrar även hur jag gör rent invändigt på bästa sätt dvs i blocket och cylindrar osv.
 
Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Tråden dog av lite, någon lär väl ha tips angående detta?

Har studerat motorblocket lite nu när motorn är isär och kan dra slutsatsen att det går att smörja lagren lagren på PTO sidan vid nippeln som sitter på utsidan på blocket och genom bulthålen till statorn på MAG sidan.

Det rekommenderas dock att skruva isär motorn helt och inspektera och fetta om på detta sätt då det inte är så svårt som man kan tro att klyva en motor.
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Om man använder nippeln för att smörja lagret. Då finns det ingen chans att man pressar in för mycket fett och samtidigt trycker ut packboxen? Bara en tanke som slog mig.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Ang rengörning så kan man väl använda lite saltsyra om man är försiktig?
Alt lite lut med nån tandborste, men man bör skölja av konstant med vatten så att inte luten äter sig in i aluminiumet.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ang rengörning så kan man väl använda lite saltsyra om man är försiktig?
Alt lite lut med nån tandborste, men man bör skölja av konstant med vatten så att inte luten äter sig in i aluminiumet.
Har letat lite och hittat ett medel som heter fälgtvätt som värkar vara lämpligt ( http://www.jula.se/falgrengoring-500-ml-122940 ).

Om man skulle använda sig av detta och jag tar för givet att man lär skölja med vatten hur reagerar då cylinderfoder och lagerbanor invändigt i blocket osv när det kommer i kontakt med vatten?

Det känns som det inte borde vara nå bra eller?