Tjocklek på isen där du bor?

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Som sagt, hur tjock är isen där du bor, och hur långt från land?


Här i piteå var den i morse 5m~ från land ungefär 3dm tjock och ca 50? meter ut var den ungefär 2dm..:amuse:
Frusit på ganska bra nu, väntar bara på mer snö!


Dessutom: Hur tjock borde den vara ungefär för att gå att köra skoter på?
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
I järvsö hälsingland är den ca 2dm på en alla sjöar :p vet dock inte vart på sjön.

har hört att riktig "tjärnis" alltså riktigt genomfrusen is så ska det gå att köra bil på 1dm, så räcker nog gott å väl med 2-3dm :)
 

zuxe

Medlem
14 dec 2008
20
0
1
Gävle
Jag var i bollnäs och anglade i helgen. Där var hela sjön frusen, och var kanske 1.5 - 2dm tjock.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
en bekant från försvaret sa att dom övade på 8cm kärnis, om jag inte missminner mig, men det var några år sedan han berättade det... 2 veckor till, och man vågar köra över allt =) iaf i mina trakter! =D
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Såg en gubbe med en skidoo bredbandare på isen idag, verkar hålla ganska bra! :) Däremot skitdåligt grepp om man inte har dubb..
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Här i Trehörningsjö (7mil utanför Örnsköldsvik) mätte vi ca 3dm tjock is över nästan hela sjön, 2dm där det var som tunnast! Sjön är riktigt stor också så det är ju trevligt att det har gått så fort.
Men lite mer snö än 1,2dm hade ju vart skoj! :(
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Okej! blev full av förhoppningar när du sa att det var så mycket, men måste passera södra hamn för att komma någonstans... du får gärna upptadera när du ser att det har blivit lite mera! :)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
nå kommer du ut nånstans men vet inte riktigt vars utanför södra hamn, i alla fall där dom brukar dra gångvägen som är på isen. Men passa dig så du inte kör på fel ställe!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
I luleå öppnade vinterleden till Hindersön redan den 22/11, vilket är det tidigaste som jag känner till.
Sen så körde man bil på isen till ön redan den 30:e vilket även det är rekord...
Dock så är det inte att rekomendera att man ger sig ut på isen med bil eftersom det är precis på gränsen och om det blir sprickor eller om man kör lite för fort så skiter det sig... :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Önskar jag kunde svara på det. Fiske grejorna å skotern har nästan blivit lika nödvändiga som påvens task :lol: Bekväm är vad man blivit, men åxå det faktum att denna höst har vart olik många andra höstar. Snön kom direkt och isolerade isen från kylan. Det gjorde att jag inte ger mig ut nu. Livet är mig alldeles för kärt.