Lynx 3900 -88 slapp och likgiltig

grop

Välkänd medlem
Min pärla är helt slapp i främre delen på boggien. Märkte det i somras då jag flyttade om den på lastpallen den stod på då skidorna hamnade utanför pallen och bara boggien stod på den.
Främre delen hänger bara och går att trycka in väldigt lätt. Inget motstånd alls.
Ska det verkligen vara så?
Jag har inte kollat något in i boggien då jag har varit lite väl lat på senare tid. Jag måste ju ha ett jävla skidtryck tycker jag då det bara fjädrar i bakkant.

Fattar ni vad jag menar? :ciao:

grop

Välkänd medlem
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Någon som har nå bilder på hur öronen på triangelstaget ska se ut och vilken vinkel de ska ha så jag vet hur jag ska svetsa nya?

Det roliga är att jag troligtvis kört så här ett tag förra vintern då jag märkte det i somras.

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
På min 86a sitter det ingen på dämparen, utan bara en på varje sida av boggin, :)
Kan fixa bild ifrån min på boggin så du ser hur den ser ut, men det blir först i helgen isf.

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Främre dämparen ska ha en fjäder! Den bakre ska inte ha nån, då är det dom två i sidorna som jobbar..

Försök få reda på måttet på dämparen..Passar säkert från tex indy eller liknande. Då hittar du en billig begangnad, en pirat ny ligger kring 1000lappen!

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det går att hitta begat på skoterskrotarna, men köp gärna en ny, det som har hänt är att din stötdämpare har frusit o stumnat , o slitit sönder fästöronen.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Skönt att se att du är tillbaka nu Lynxi. Saknade dej då du inte svarade på mina funderingar tidigare. ;)
Jag gör tvärtemot björnen, jag vaknar till liv lagom till skotersäsongen.
Blev det förresten en egen lösning med stötdämparen eller orig. Lynxpinaler?
Fastkörningen din kan vi skylla på ringrostigheten, gjorde nämligen samma tabbe när jag skulle ut o välta skoterleden tidigare i veckan. Ner i diket bara 10meter bortanför skotergaraget! hehe

grop

Välkänd medlem
Fästet på staget blev lite bonnsmide. Blev nog betydligt kraftigare än orginal. Dämpare + fjäder lyckades jag hitta efter lite bråk med en skoterskrot som lovade och lovade att de skulle få fram delarna. Till slut blev jag less och ringde till TSW eller vad det var de hette. Håller iaf till i Vilhelmina. Fick delarna dagen efter och det blev också billigare. Kan verkligen säga att det är stor skillnad på service mellan skrotarna.