Värt att köpa Lynx Ranger Mountain -03

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Hej,

Ska precis köpa min första skoter och är inte typen som mekar själv direkt.

Men jag har fått ett erbjudande om att köpa en Lynx Ranger Mountain 800 -03 där kolvarna precis är bytt, nytt vforce3, elback osv. men.. mattan är slut. I övrigt ser den hel fräsch ut, inga yttre skavanker, dynan är hel, boggien är intakt, chassiet rakt och snyggt m.m..

Är denna skoter värd att satsa på eller är priset för högt? Har läst en del om motorerna att dem har en tendens till att vara rätt problematiska.

Tack för snabba svar. Har till efter helgen på mig att bestämma mig.

Pris 29 000kr

Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Vad är det för pris på den? det är ju fina maskiner, har precis köpt mig min första skoter för en vecka sedan vart en lynx enduro 600sp 02. Om motor osv är i bra skick dvs att kolvar är bytt som du sa, och är en bra fördel om vevlagren är infettade när jag läst att det kan behövas på dessa motorer :)

Last edited:

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Oj ursäkta, priset är 29 000 för den.. kan ev. få ned den till 28 000kr :)

I och med att det är en 800HO så blir man lite fundersam. Mycket effekt och lätt till ras har jag läst.. /:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Såg nyss en sådan på blocket som det var sprickor i huven på osv, han skulle ha 44 000. Så jag hade nog slagit till om jag hade varit du :)

Vet du om han gått igenom motor? annars kanske du har någon kompis som kan hjälpa dig? för det där priset kan du köpa den och kanske byta nått lager eller fetta in själv om det behövs, sen om du känner dig väldigt osäkert på om den kommer hålla så kan du ju alltid sälja den och nog tjäna en bra slant på det :)

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Såg nyss en sådan på blocket som det var sprickor i huven på osv, han skulle ha 44 000. Så jag hade nog slagit till om jag hade varit du :)

Vet du om han gått igenom motor? annars kanske du har någon kompis som kan hjälpa dig? för det där priset kan du köpa den och kanske byta nått lager eller fetta in själv om det behövs, sen om du känner dig väldigt osäkert på om den kommer hålla så kan du ju alltid sälja den och nog tjäna en bra slant på det :)

Det är just pga. mattan som priset är såpass lågt, tror jag. Mattan har kammarna kvar i mitten men i ytterkant på mattan är de flesta kammarna borta, men dem påstår att den iallafall håller säsongen ut.

Det är en handlare som säljer den så jag har 3mån garanti på den och just nu så står den hos en firma som har motorer som specialtet. Så nog tror jag att den är väl genomgången.

Skotern ska användas till att köra en del utanför led, men det kommer oftast vara 2st som åker på den, det kanske är en olämplig skoter för två? Vad tror ni? Finns det något annat som är värt att satsa på i den prisklassen?

Tack på förhand.

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
För 29 skulle jag inte tveka. Speciellt inte om kolvar var bytta och det är en handlare. Då har du väl garanti ifall det blir totalras.
Sedan finns det ju skyddet för packboxen att köpa som satt på -04an. Då ska det inte vara några som helst problem..

Är väl lika dyna som på Enduro om jag inte minns fel, och på dom är det inga som helst problem att åka 2 enligt mitt tycke.
Tror du har svårt att hitta en lika fin maskin för 29, om du vill åka bra i djupsnön.

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jaha okej, ja en matta ligger väl på runt 5000kr. Olämplig för två skulle jag inte tro när det är en långbandare, finns väl dubbeldyna att köpa till den skulle jag tro? med garanti och det priset så är den nog värd det, med 3månaders garanti så är det väl inte så jätte mycket kvar av skoter säsongen, så om du inte är nöjd med den så kan du ju byta och prova någon annan maskin :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
köp den för de priset, om den är fin. de du ska leta efter är sprickor i chassie och boggie, samt att kolla bakom variatorn om det är fett där för då behöver den renoveras

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
För 29 skulle jag inte tveka. Speciellt inte om kolvar var bytta och det är en handlare. Då har du väl garanti ifall det blir totalras.
Sedan finns det ju skyddet för packboxen att köpa som satt på -04an. Då ska det inte vara några som helst problem..

Är väl lika dyna som på Enduro om jag inte minns fel, och på dom är det inga som helst problem att åka 2 enligt mitt tycke.
Tror du har svårt att hitta en lika fin maskin för 29, om du vill åka bra i djupsnön.

Anledningen till att jag tvekar är pga. min totala okunskap kring motorer och har läst en del om just dessa 800 motorer. Det är det som fått mig att rygga tillbaka lite. Men jag läste också någonstans att skyddet från 04:an inte passar till 03:an utan att man måste borra eller nått sånt.

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
köp den för de priset, om den är fin. de du ska leta efter är sprickor i chassie och boggie, samt att kolla bakom variatorn om det är fett där för då behöver den renoveras
Jag kikade bakom variatorn och i och med att motorn är genomgången fanns det inte en enda oljefläck, fett fläck eller väta någonstans i motorrummet. Men jag ska kolla om lagren är infettade osv. i samband med att dem plockade isär motorn.
(
Men som sagt, det är mattan som gör mig tveksam, men hur som helst får jag nog tillbaka pengarna jag lagt ut på den, tror jag :)

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Välkommen donk ;) Du har inte Uusi i närheten så han kan hjälpa dig kika? Annars låter det ju faktiskt som ett bra köp för dom pengarna.

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Japp, det borde inte vara några som helst problem att få tillbaka!

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Lite nya fakta, det är 11 tidigare ägare på skotern, är det något som man bör dra öronen åt sig för? Man är kluven alltså.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Lite nya fakta, det är 11 tidigare ägare på skotern, är det något som man bör dra öronen åt sig för? Man är kluven alltså.
Beror väl lite på hur många av de föregående ägarna som är handlare också. Jag köpte en Arctic F6 -04 :)