Värt att köpa Lynx Ranger Mountain -03

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Såg ju fin ut på bild iaf :) Tycker du bör slå till jag. Jag är nöjd att ha köpt den iaf, men har inte kunnat provköra på grund av snöbristen i Sollefteå där den står för tillfället :p
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Alright, jag ska ställa min 35mil söder om Sollefteå, i Jädraås, och tro det eller ej, det är 105cm puder snö där just nu.. så det är lite därför det blir en mountain maskin.. ska ha så jäkla roligt i lössnön ;D
 

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Köp den och testa! Är du inte nöjd hinner du lätt sälja den, kanske tjäna en hacka och testa nåt nytt! Man ska inte vara rädd för att pröva lite olika märken och modeller! Hade den gått långt?
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Köp den och testa! Är du inte nöjd hinner du lätt sälja den, kanske tjäna en hacka och testa nåt nytt! Man ska inte vara rädd för att pröva lite olika märken och modeller! Hade den gått långt?
Grejen är väl den, jag är inne på en marknad jag inte är bekväm med dvs. att jag inte kan något om skotrar, därav är man ju rädd att man ska bli "blåst".

Men jag slår nog till och hoppas på det bästa :) ÄR det ett problem att de typ 60% av sidokammarna är borta men att dem i mitten är kvar, det är typ så mattan ser ut.
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
jo iofs, 6000 + jobb då.. men den ligger som sagt rätt i pris, finns inga skador synliga på den.. ne det blir ett köp på denna.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Köpa skoter är som att köpa en gris i säcken endå. men den ser bra ut.
mattan ska väll inte vara nå större problem att fixa. jag här inte en mekaniker heller. men har få tagit kös saker på min som jag aldrig trodde jag skulle klara av.
finns ju springskisser samt snälla killar/tjejer på forat som kan hjälpa.
om du inte har ett garage så är ju ett tips att skaffa någon plats så att inte allt måste göras på en gång. ta det bara lugnt å memorera hur det satt.
tipps på det, skriv upp hur du plocka isär det, ev ta bilder.men en skoter är ju inte det mest svårmekade. men det va ett riktig bra pris på den. visst du ska ut med kanske 6.7k för mattan sen allmänt kolla typ småsaker. sen kan ju allt hände med den endå.
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Jo det är väl som med det mesta man köper begagnat.

Saken är väl den att jag har inte något bra ställe att hålla till på, men det kommer nog att lösa sig, har kikat på lite mattor och det verkar finnas mattor från 3000kr och uppåt, camoplast eller vad det var verkar vara den billigaste, är det en bra matta eller? Tror inte att jag kommer att behöva en 51hk matta som är på nu heller utan kommer nog att montera en 38 lr 44 matta på skotern. Jag tror dock att jag provar med mattan som är på, funkar det inte så får det bli en ny matta.

Ska kolla med dem lite mer ingående på måndag vad exakt som är gjort med motorn mer än bara nybytta kolvar. Tror nog att jag kan få ned skotern en 2000kr till om det vill sig väl :)

Tack för alla svar förresten, det har hjälpt mig mycket.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Tycker de låter som ett kanonpris, sålde nyligen min Ranger Mountain -03 för 36tusen, då hade den gått 600mil, utan renovering... Hade dock fräsch matta,kapell och powder pro skidor, men som sagt 29 hos handlare låter väldigt bra... Angående matta så rekomenderar jag nog en 44 om du vill att den ska funka lite bättre efter leden också, min med 51mm käkade slides på våren om ja inte körde med isrivare, medan kompisar som körde med 44mm klarade sej mycket bättre... Vet inte om ja kan säjja att de är den perfekta skotern å skjutsa på, men annars så får du väl binda fast Sanna i pakethållarn... :p
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Vad fan hon är ju skidåkare så hon får väl tolka? :D Annars finns det ju dubbeldynor att skruva dit.
 

donkiiii

Aktiv medlem
3 dec 2010
74
0
6
Östersund
Efter många timmars vägande för och emot lutar det mot att jag kommer avstå köp av Lynxen och köpa en Ski-doo Summit 600 -01 istället.

Nackdelen som jag ser det med Lynxen är att det är just 11st ägare och jag får känslan av att den varit inne i ett träd eller liknande. Finns nästintill inte en repa på bukplasten, finns inte en intention till repa på huven, inte ens klistermärkena har något på sig, dessutom finns det inte ett endaste litet märke på trailing armarna och styrstagen ser helt nya ut. MEN, mattan är helt slut, man får känslan av att någon har kört riktigt riktigt hårt i och med att 70% av kammarna är borta, det liksom stämmer inte överens med hur resten av skotern ser ut. Sen att det är via en handlare som erbjöd mig priset 29 000kr direkt utan att ens pruta vilket är 7000kr under den billigaste på blocket så känner jag att det börjar osa lite katt.

Det jag dock ser som plus med Lynxen är att det är från en handlare vilket medför att jag har garanti i 3 månader. Dessutom är motorn genomgången med nya kolvar, nytt vforce3 osv. Men i detta läge så känns det som att det negativa överväger det positiva.


Ski-doo:n däremot har två ägare på nacken, två gubbar och är således gubbkörd, det märker man på dess skick, inte en repa på huven, hel fräsh dyna, 680mil på chassit och 200mil i motor, motorn har blivit utbytt mot en nyare -05 sedan ett vevlagerhaveri. Mattan är i toppskick och saknar inte en enda kam, skicket överlag på skotern speglar verkligheten bättre än vad Lynxen gör. Att Summit är en 01 och Lynxen en 03 gör mig inte så mycket, i det stora hela verkar det vara lite "samma" skoter iallafall. Det som också känns positivt är att det är en 05:as Rotax 600 och inte de äldre som sitter på Lynxen, vilket förhoppningsvis medför mindre problem för mig och leder till en driftsäkrare maskin som dessutom drar lite mindre bränsle.

Tycker ni att jag resonerar rätt eller är det helt galet det här?
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Och det är bra om man vill leka slednecks... Till allt annat skulle jag ta summiten. Rotax 600 är en fin snurra
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
De enda som hände mej, under 2år och 100mil, var att en triggerspole(känner av vevaxelns läge så den tänder i rätt läge) gav upp, med våldsamma baktändningar som följd... Fick även lämna in stötdämparna för renovering(kostade 500kr/st), men de är ju att se som normalt slitage...
Jämfört med summit så är väl lynxen lite sämre i djupsnön, men betydligt bättre på leden tack vare rejält tilltagna dämpare, faktiskt samma som satt i rave 800 och 440 racing(crossmaskin).
Rent generellt så har lynx, fram tills för några år sedan, alltid varit tyngre än ski-doo, då dom varit (över)dimensionerade för att tåla stryk och omild behandling, och varit kända för att ha kraftiga dämpare.
 

Mr Börtnan

Aktiv medlem
30 jan 2008
66
0
6
Köp Summiten... Har hört om mycket strul med 800an och summitägarna är helt frälsta i sina maskiner.