Turbo Tråden

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Tja !

Jag undra vilken variator setup man bör ha om man vill att effekten från motor/turbon ska komma till mattan lite långsammare . Alltså såatt mattan får en större changs att få fäste och spinna mindre ?

Jag tyker att mattan börjar spinna alldeles för lätt på min x-ride :(
Långsamare? kanske va onödigt med turbo då
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Kina agg med långsam spoolup ;) Ne men har man mycket effekt är det ju ofrånkomligt, allt sitter i tummen.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag hat problem med att fåner mina 270hk i snön på min x-ride mattan blåserbort all snö direkt lol !
Om man byter till en challanger-extreme matta blirde en stor skillnad på fästet då ?
Det känns ju surt att behöva släppa av på gasen såfort turbon börjar ladda !
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Jag hat problem med att fåner mina 270hk i snön på min x-ride mattan blåserbort all snö direkt lol !
Om man byter till en challanger-extreme matta blirde en stor skillnad på fästet då ?
Det känns ju surt att behöva släppa av på gasen såfort turbon börjar ladda !
det är väl ny matta och timbersled boggie som gäller
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Är en höjning från 0,89bar till 1,12bar en stor tryck förändring ?
Jag köpte ju ett 270hk kitt och inte ett 240 lr ja typ 230hk kitt som jag har nu!
Jag sänkte laddtrycket för jag var räddd för att den nya top packningen ska börja läcka som den första gjorde.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Är en höjning från 0,89bar till 1,12bar en stor tryck förändring ?
Jag köpte ju ett 270hk kitt och inte ett 240 lr ja typ 230hk kitt som jag har nu!
Jag sänkte laddtrycket för jag var räddd för att den nya top packningen ska börja läcka som den första gjorde.
Du har skrivit flera gånger att du har problem med fästet och inte vill slå i varvstoppet mm. Tror du att det kommer bli bättre med mer effekt?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo det är klart att mee effekt ställer högre krav på fästet som mattan har osv...
Mendet jag u drade var om ni tror att risken är stor att toppackningen går om jag höjer ladd trycket till 1,12bar som det ska vara för art fåut 270hk som det turbokit jag har ska ge ?
Lr tror ni att den troligtvis kommer att hålla tätt trots denna laddtrycks höjning ?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Twister nu är det snart dags för dig att starta en projekttråd om dig och din maskin där du kan samla alla dina frågor!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Den heter ju turbotråden så Twisters frågor är väl berättigade här?
Ett forum bygger på att ställa frågor, ge svar och diskutera. Bara man håller sig till topic så tycker jag inte det är fel. Försök att formulera frågan tydligare så tror jag fler är villiga att ge bra svar.

Ladda inte mer än vad 270 kittet är utformat för. Minns inte om det är 1,1 bar?
Det är nog inte bara toppackningen du riskerar utan även risk för spikningar.
Körde först 240-kittet med 0,9 bar men uppgraderade senare till 270. Ska jag vara ärlig märkte jag inte direkt av så stor skillnad som förväntat.
Sammanfattningsvis bör du inte vara för ivrig att höja trycket. Rolighetsfaktorn är inte i direkt relation till laddtryck. Tillförlitlighet gör det ännu roligare!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kör själv med 95/98 oktans switch (ca 260hk/290hk) på ett MCX290-kit och märker inte så stor skillnad.
Kan ju erkännas att det ylar väl lite mer i 290-läget, men med en Apex XTX och 44as matta så är motståndet litet i båda lägena. ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Kör själv med 95/98 oktans switch (ca 260hk/290hk) på ett MCX290-kit och märker inte så stor skillnad.
Kan ju erkännas att det ylar väl lite mer i 290-läget, men med en Apex XTX och 44as matta så är motståndet litet i båda lägena. ;)
Ändrar man inget i variatorerna mellan 260 & 290 så lär man inte märka någon större skillnad... Sen om man inte har något fäste så gör det väll sig själv.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Kör själv med 95/98 oktans switch (ca 260hk/290hk) på ett MCX290-kit och märker inte så stor skillnad.
Kan ju erkännas att det ylar väl lite mer i 290-läget, men med en Apex XTX och 44as matta så är motståndet litet i båda lägena. ;)
så man kan köra på 95 okt med 270hk .
räcker det att sänka laddet då ?
kör själv med 290 kittet och har funderat på detta..
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Det blir rätt kurs på MCX-kiten till Viper.
270hk: 36000:- exkl. montering, 42000 inkl.
190: minns inte exakt, men runt 30 nånstans.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hörde av MCX att den ska gå snäppet bättre än Nytron. Vet inte om det var högre toppeffekt eller på mellanregistret.
Det kanske är för att det blir en frontmonterad turbo på vipern ?
Det blir ju betydligt kortare sräka att transportera avgaser och luft ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jo turbon sitter fram, dock inte bakom motorn utan snarare på sidan.
Man behåller större delen av avgassystemet. Turbon sitter i princip där avgasröret går in i ljuddämparen.

Här lite bilder jag fotade när jag besökte MCX i våras.
Dom hade då fått låna en 2014 för att utveckla turbokittet.
Det kanske skiljer lite på hur utformningen slutligen blev.
De här bilderna är från första prototypen.

 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Det kanske är för att det blir en frontmonterad turbo på vipern ?
Det blir ju betydligt kortare sräka att transportera avgaser och luft ?
avgasröret blir ju längre, iaf inte kortare som det ser ut på bilderna iaf plus en kraftig böj så lättare att transportera avgaserna tror jag då inte på