Turbo Tråden

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tror att totala rörlängden avgassidan är snarlik men turbonytrons layout.
Däremot är den säkert 50-60 cm kortare på insugssidan. Frågan är om hur det påverkar prestandan och gassvar?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om man vill köra på 95okt bensin i sin turbomatade nytro hur högt laddtryck får det vara då ?
Tänkte på att det fins ju sånnadär hi/lo boost switch man kan montera på styret och växla imellan ex 0,8-1,1bar i ladd tryck.

Går det att programmera dessa lr själva styrboxen så att ,an kan sänka laddtrycket så lågt att man kan utan problem tanka 95 okt när inte 98okt är tillgängligt ?

Är man i nån mindreby/sammhälle så är det sällan det finns 98 okt bensin nu :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har iofs ingen Nytro men en Apex med MCX290. Har Hi/Lo switch som växlar mellan 290/260hk, dvs 98/95 oktan. Tror att du bör köra med kompsänkning för att man skall ha nytta med Hi/Lo.
Och har du 270 så bör det fungera med Hi/Lo, skulle tippa på att du kan köra med ca 230.240hk på 95 oktan.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag tror att du enkelt själv kan göra en hi/lo brytare. Ryck ur sladden till TCV-ventilen. Justera staget till wastegaten så den laddar det lägre trycket. Provkör och kolla att trycket blir rätt.
När sladden är inkopplad kommer styrboxen höja till det högre trycket. Skulle du av någon anledning vilja sänka till det lägre trycket är det bara att rycka ur sladden på TCV:n
Har inte själv testat denna operation men tror detta ska funka.
 

ThomasH

Aktiv medlem
21 jun 2011
74
0
6
KILAFORS
Sitter och är väldigt sugen på ett mcx 180 kit på min nytro xtx.
Det jag funderar över är hur det blir med små problem.
Vill ju åka inte skruva, läser om det ena felet efter det andra men tror samtidigt att det funkar bra för de flesta.
Hur är synpunkterna över lag, är det bara att åka eller skall man var beredd på lite problem.
 

thebear

Medlem
13 dec 2008
40
0
1
Mitt i naturen
Beredd på lite problem är nog att ta i. I och med att man stoppar fler prylar på maskinen som inte skotertillverkaren gjort själv, så blir ju risken för trubbel marginellt högre. Men andelen folk som råkar ut för trubbel är låg, och priset på delarna var för sig (utifall något går sönder) skrämmer nog ingen som redan har en turbonytro. Jag skulle säga; Go for it! Blir en helt annan maskin som lockar fram samma leende som en fyraåring i en godisbutik.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har hittills bara haft lite strul med MCXboxen. Den flippade lite då den blev varm.
Dock inget större problem, skickade den till Marklund och fick en ny tillbaka på garantin dagen efter.
 

ThomasH

Aktiv medlem
21 jun 2011
74
0
6
KILAFORS
Jag man är ju riktigt sugen.
Skulle vara kul att få kontakt med någon som bor i närheten av mig och har turbo.
Bor i Kilafors utanför Bollnäs i Hälsingland.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vet att MCX hade tidigare problem med spridarna på de kitt som hade extrasprut. Dom har bytt leverantör av dessa och numera ska det inte vara några problem.
EFI-boxarna uppdateras löpande.
Turbokitten till Nytron är välutprovad och funkar felfritt. Motorn ser också ut att hålla mycket bra.
Undra hur många turbokitt MCX tillverkat till denna skoter, 500-1000 st?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag sitter och funderar på man skulle kunna plocka ur lite mer ur originalspridarna om man byter till en ny bränslepump och en justerbar BTR. Någon som vet fabrikatet och modellen på originalspridarna?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Med risk att jag har fel men väljer man inte istället att öka öppningstiden om man vill leverera mer bränsle? Om inte spridarna räcker till byter man till större...
BTR:en är väl främst för att kompensera för när laddtryck motverkar bränsleflödet?
Lite okunnig på detta måste jag erkänna... :)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Med risk att jag har fel men väljer man inte istället att öka öppningstiden om man vill leverera mer bränsle? Om inte spridarna räcker till byter man till större...
BTR:en är väl främst för att kompensera för när laddtryck motverkar bränsleflödet?
Lite okunnig på detta måste jag erkänna... :)
Nu är jag långt från en expert men öppningstiden måste vara den samma hela tiden för att dynamiken i motorn ska fungera, saken är att man vill putta in mera soppa den tiden som spridaren är öppen.

BTR reglerar bränsletrycket med hjälp av övertrycket. tex grundtryck 3 bar och du laddar 0,5 bar så ökar bränsletrycket till 3,5bar detta om du har en linjär btr (1:1)
Sedan kan du alternera med en btr som ger ännu mer per överladd tex 0,5bar ger bränsletryck på 4bar osv.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, jag vill nog ha det till att impulserna till spridarna förlängs med MCXboxen, alltså spridarna ligger öppna längre. Men de kan ju inte vara öppna hur länge som helst. :)

Skall jag över 290hk med min motor så måste spridarna bytas till större som klarar av mer flöde. Turbon/kompsänkningen gör att den skall klara i runda tal 320hk med 98 oktan.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Självklart kan man öka öppettiderna till en viss gräns men som jag förstår det så börjar det bli knapert med bränsle för nytron över 8psi. Min tanke var att höja bränsletrycket och därvid ladda runt 10-11 psi med originalspridare.