Avgasbandage på gammelskotern

grop

Välkänd medlem
Har funderat på att linda avgasbandage på min Lynx 3900 GL Syncro -88.
Orsaken är att jag vill få ner temperaturen under huven då det blir lite väl mycket is som bildas runt styrlänkaget. Blir även mycket is på huven som sedan gör att huven knappt går att öppna.

Det jag funderar över är om jag förändrar avgasflödet för mycket. Har hört att man får högre flöde av avgasbandage (vet inte orsaken) och det är inte något jag vill ha då jag inte vill ändra något på en i övrigt väl fungerande skoter.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njaaa flödet ögar du då inte..du varken ökar eller minskar storleken på röret.vilket inte påverkar nå flöde..
varför man ska linda en pipa är för att behålla värmen i pipan och där med göra att den bygger effekten mkt snabbare..
jämt emot en pipa som inte är lindad som får kalluft på sig och blir nerkyld vid lugn körning så måste motor värma upp pipan innan de blir max-effekt..

så de är bara å linda på..dock är de inte billigt..hade hellre lämna in pipan så bett nån göra ett Alu-skydd runt den..detta funkar ungefär lika bra som skydd mot värmen..men isolerar inte riktigt lika bra som bandaget..

grop

Välkänd medlem
Bra då har jag fått en förklaring till vad som händer då man lindar. Har inte fått någon vettig förklaring förut men den där verkar som den mest lågiska. Tack för det svaret!

Jag har bandage hemma redan sen jag lindade 4hjulingen för att få bort värmen på benen.
Så då blir det till att linda på skåjtern också då!!

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
njaaa flödet ögar du då inte..du varken ökar eller minskar storleken på röret.vilket inte påverkar nå flöde..
varför man ska linda en pipa är för att behålla värmen i pipan och där med göra att den bygger effekten mkt snabbare..
jämt emot en pipa som inte är lindad som får kalluft på sig och blir nerkyld vid lugn körning så måste motor värma upp pipan innan de blir max-effekt..

så de är bara å linda på..dock är de inte billigt..hade hellre lämna in pipan så bett nån göra ett Alu-skydd runt den..detta funkar ungefär lika bra som skydd mot värmen..men isolerar inte riktigt lika bra som bandaget..
Det är väl därför den bygger effekten snabbare, för att flödet är bättre när den är varm? eller?
Lite påverkas ändå flödet, ju varmare avgaserna är desto mera expanderar de och då de axpanderar vill de ut snabbare, vilket leder till bättre flöde i pipan, åtminstone på bilar och speciellt turbo bilar är det bra att linda före turbon för att hålla inne värmen vilket leder till bättre flöde och snabbare spool på turbon. Inom rimliga gränser förståss, det är ju inte bra med för varma avgaser heller.