Re 600 2007 tar glykol

j0nss0n

Medlem
24 nov 2008
40
0
1
storuman
Hej
har en re 600 som tar glykol. Har kört ca 14 mil och drygt halva behållaren har försvunnit.
Är mycket tacksam över att höra om någon haft samma problem och om ni hitta felet.
Mvh
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om topplocks packningen brukar vara dålig brukar den inte dra en massa kylarvatten då?, har för mig det i alla fall. :)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
har du tur så kan det vara så att det bara "sjunkit" undan om du har haft lite och fylt på, annars så kan topplockspackningen farit, då är det värre då glykolen "äter" på kolvarna.
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
kolla nivån vid kall motor...
jag kollade min då den va lite varm och fyllde på lite... men det trycktes ut vid körning så det vart rätt nivå konstigt nog...
 

j0nss0n

Medlem
24 nov 2008
40
0
1
storuman
Fylde på glykol för ca en månad sen för att det var rätt så lite i behållaren. Men hur ser man om packningen är slut ?
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Lyft på toppen och kolla, det är nog ingen packning utan o-ringar som håller vattnet borta från cylindrarna på din 600. Jag bytte en av dessa o-ringar på min 800R då den tog vatten. Svårt att se om dessa är trasiga, man får dra och kolla noggrant.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Man kan också testa ta lös stiftet och använda en tändare för att värma upp elektroden. Börjar det fräsa och sprätta så betyder det att det är glykol i motorn.
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Är det lika mycke nu som när du fyllde på sist?

I min 600sdi var det låg nivå i behållaren hela första året jag körde men den var alltid samma. tillslut fyllde jag på och efter några mil så var
den nere på samma nivå igen som innan jag fyllde på, fyllde inte på nå mer efter de o den nivån ändrades aldrig så om den spottade ut de jag fyllde på eller vad som hände vet jag inte.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
av min erfarenhet brukar de vara ganska låg nivå i behållaren både när jag åkte 600ho 600sdi och 500ss, och om jag inte minns helt fel så finns de väl en slang där de tömms om man överfyller, rätta mig om jag har fel.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Är det lika mycke nu som när du fyllde på sist?

I min 600sdi var det låg nivå i behållaren hela första året jag körde men den var alltid samma. tillslut fyllde jag på och efter några mil så var
den nere på samma nivå igen som innan jag fyllde på, fyllde inte på nå mer efter de o den nivån ändrades aldrig så om den spottade ut de jag fyllde på eller vad som hände vet jag inte.
Precis!

Jag skulle inte lyft toppen.