problemet är att det inte plogas och att folk blir rädda när dom kör när det snöar, folk ser livrädda ut när man kör bredvid dom, sen är vi ju lite fler här i söder, är väl en bidragande faktor.
Det är ju bara att ta vilken väg som helst ovanför Uppsala och släppa på tio gånger så mycket bilar så kan man fixa "Stockholmstrafik" var som helst. Det är inte bara snö som orsakar kaos, det räcker med en punka på Essingeleden så är hela dan förstörd(bokstavligen!). Just Essingeleden byggdes på sextiotalet för en trafikmängd på 150 000 bilar/dygn. Nu är man uppe i över 350 000. Antalet körfält är dubblerat och vägrenen är borta. Fast bron är lika smal för det.
Söderöver är det inte byggt för snö heller, inga breda diken att dumpa i, trottoarer på bägge sidor och sedan tomtgräns med staket. Sedan öser man ut salt eftersom det är det effektivaste sättet att bli av med snön och eftersom det oftast inte blir tillräcklgt kallt för att det skall bli "vintervägsunderlag". Utan saltet skulle trafikmängden skapa två hjulspår i varje fil och mer likna skogsvägar med oljetrågsätare i mitten. Sedan har skåne sina unika trafikproblem med extrem drivbildning p.g.a. det platta, öppna lanskapet. 2 DM
snö innebär 2 M drivor -tvärs över vägen! Drivorna blåser upp igen direkt bakom plogbilarna.
Rent generellt kan man nog säga att snön ställer till med samma trafiksvårigheter över hela landet. Skillnaden är att trafiken är så oerhört mycket intensivare i södra landsänden. Ta hela Östersunds befolkning och låt som åka var sin bil till t.ex Krokom mellan 7:00-9:00 varje morgon och samma resa hem mellan 16:00-18:00. Det är i underkant men kan kanske ge en aning om hur illa det är.
Alla som bor i närheten av vägarna upp i södra fjällområdet har väl fått en försmak om hur det ser ut under högsäsong varje gång det är "stug-bytar-dag". Med antalet bilister ökar ju antalet dårar också, bara för att göra saken värre.:mmph:
Tur man har skoter i reserv!:bigsmile: