Hej.
Men det som är märkligt är att motorn på en skoter tillåts att vara så kall vid normal drift.
Min termostat öppnar vid ca 40 grader, och sedan flöder vattnet runt i alla kylare (gammal Yamaha EX-570).
Systemet är ju en enda krets, så att termostaten blir som en propp innnan den öppnar, det gör att vattnet inte cirkulerar alls innan termostaten öppnar (möjligen om det finns något litet bypass-hål).
Ser man på sprängskissen, och på hur termstathuset ser ut, så finns det inte mycket spelrum för en bypass-kanal.
Jag misstänker att det är för att man ska ha lite maginaler som gradtalet är satt så lågt, för mängden kylvatten i själva motorn är inte många centiliter.
Men det innebär också att motortempen inte kommer att vara mer än ca 40 grader vid normal drift, och optimal kylning.
På den varma sidan har jag satt givaren till tempmätaren, och det är även där som givaren till varningslampan för hög motortemp sitter, den varnar vid 100 grader.
Har kollat på lite andra modeller från andra tillverkare, och ett vanligt gradtal på termostaten är mellan 40 och 50 grader, så det verkar vara en allmän företeelse (Ski-Doo REV 42 grader, Lynx Enduro 42 grader).
Läser lite på amerikanska forum, och det verkar vanligt att arbetstemperaturen på en skoter ligger på 120-130 grader Fahrenheit (49-54 grader C).
Detta gäller dock tvåtaktare, det skulle vara intressant att veta om samma sak gäller på en fyrtaktsmaskin.
M.V.H
/Tobias