Svärdet i stenen (vesport 800 -03)

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
hej, kan någon av er alla som läser detta svara på varför min vänstra ves port sitter som ett jävla berg fastklistrat med dubbelhäftande asfalt efter att blivit utdraget en centimeter drygt? den högra gick å dra ut lika lätt som de e å brygga på kaffe.

här har vi manicken som kandiderar för att bli sönderslagen i trehundrafemti bitar.


sist ja vet att dom var upp var på servicen för drygt ett år sen å de va inte ja som gjorde den så ja ha inte pillat någe med dom sen innan.

ytterligare en fråga, äre dom vesportar som e icke urgröpta som har en tendens till att fallera och he sönder motorn? och spelar de nå roll vilket håll dom sätts tillbaka åt?

tack på förhand / micke
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
skruva lös den där piggiga saken man ser på bilden utanför gummit ( spetsiga, 10mm nyckel funkar, dock inte 100% rätt nyckel men vet inte vilken tum det motsvarar) sen får du lös den där klumpen utan problem. sen skall det bara vara att dra lös avgasporten utan problem.. rengör allt det där sedan :) angående tillbaka sättnigen av avgasporten så går det inte att sätta den åt fel håll.. den ser olik ut. sätter du den åt fel håll märker du att den inte går tillräckligt långt ner. den kommer ta emot.. sätter du den rätt håll så går den ner längre :) rengör med rakblad & avfettning, sen äre bara o skruva tillbaka, sätt dit nya packningar om du har dom. täntke om du rengör dom och kollar läget tillsammans med kolvbyte och har köpt en packnings sats :)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
okej, vi funderade på att göra det från början men tyckte den satt så hårt och vi våga inte ta i för mkt.. :) tack för tipsen och nya packningar har jag!

återkommer vid eventuella problem.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
gav upp den där jävla port jäveln. vi tog i för kung och fosterland och grannland å den rörde sig ungefär... INGENTING. så på måndag morron far ja med den till polarisverkstan.
någon som vet om man kan plocka ut rostfria nu? alltså gratis, som man fick göra förut (servicemeddelande hetere va?)
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
om den inte blivit bytt mot en rostfri så kanske den deformerats och på så sätt fastnar. kan ha haft tur att den inte ramlat ner och gjort motorsallad åt dig.


mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
953
113
Stora Blåsjön
gav upp den där jävla port jäveln. vi tog i för kung och fosterland och grannland å den rörde sig ungefär... INGENTING. så på måndag morron far ja med den till polarisverkstan.
någon som vet om man kan plocka ut rostfria nu? alltså gratis, som man fick göra förut (servicemeddelande hetere va?)
trist när sådant händer. borde inte finnas några aluportar kvar 2010... men jag tror anledningen är att polaris bara bytte de som hade problem eller skrek mycket... så att få ut en ny port 7 år senare tror jag blir helt omöjligt :(
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
fredguy - mjopp. vi tyckte de va jävlit skumt iaf. å ja tur är det för ja ha redan renoverat motorn en gång i våras å de få räcka. :)

asker - okej! jooo ja har en känsla av att det är rätt orimligt att få ut ett par nya. men hoppas dom håller iaf, har ju hållt i 650 mil än så länge.. å den högra såg ju mer än hel ut. men söker ändå efter ett par rostfria för säkerhetskull :)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
tips från mig till er alla som åker gammal 03a och inte är hundra på vilken giljotin som sitter i är att kolla upp det snarast, den till höger på bilden är den som gjort att jag inte fått ut den. trasig å krökt..

 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jo just de! sorry att ja matar på med inlägg men iaf, köpte ju två nya rostfria, följde med 2 olika fjädrar till dom, en lång som var grön/gul till proX?
och en kort rosa som var till rmk å skit. fick höra att om man slänger på den längre fjädern skulle skotern gå lite bättre eventuellt dra mer soppa?
är det någon som har vetskap av detta? är det värt att ha längre fjäder å öka eventuellt bränsleförbrukning? påverkas driftsäkerheten? :)

tacksam för svar! mvh micke