Finns det nån pedagogisk och duktig lössnö/skogsåkare som kan lära mig?

kjell krimminell

Aktiv medlem
18 dec 2010
52
0
1
Stockholm
Okej, jag är less som fan...
Jag är juh från fjollträsk så jag har inte växt upp med skotrar precis, måste köra skoter i jobbet och har nyss köpt min första skoter.
Jag e less nå så djävulskt på o gräva ut skoterjäveln! :evil:

Först så tänkte jag att fan den här skotern e juh inte så bra som handlarn lovade, men jag är ödmjuk nog att förstå att det e dumjäveln på skotern som gräver ner den hela tiden.

Finns det någon som är duktig på att ta sig fram där man måste? (jobbar med telemaster) Skulle va så underbart att kunna erbjuda min fina skoter ett värdigt liv där den får jobba lite istället för att bara va ett sänke hela tiden. Kör igenom hela sverige typ på tisdag på väg till fjollträsk för att köra upp hela sverige igen i början av nästa år.

Pinsamt, men förhoppningsvis ska det inte va pinsamt att köra skoter hela livet, det e så sjuuuukt roligt när det går bra!

:ciao:
 
K

kenth

Planera körningen och behåll farten. Full gas är inte alltid rätt.......
Grymt jobb kan du fixa åt mig!!!!????
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Planera hur du kör, håll uppe blicken och kolla vars de är lämpligast att köra, kan ofta vara bättre att släppa lite på gasen då du känner att den börjar gräva sen smyger du iväg och försöker öka farten eftersom.

Vad har du för skoter? kan vara ide byta till en snällare variator setup.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
kanske är uppenbart men om du känner att du börjar köra fast så skaka skotern så det kommer lite nytt fäste på mattan. åså det som ala andra har sagt att full gas är inte allid bäst.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag började köra för några år sen och är absolut inte bra på det nu heller, men jävlar vad man lär sig av sina misstag ändå.
En sak jag snabbt lärde mig var att högre matta inte innebär 100 % framkomlighet. Och när man väl kör fast så sitter man djupt och jobbigt :) Man gräver ner sig ännu värrre när man väl gräver ner sig.

Annars är det väl småsaker som att inte ta all fart UPP ur ett dike utan försöka ha lite fart genom det istället, mer än en gång man satt sig på väg upp för ett dike eller upp på en väg pga det där... Och förstås att använda kroppen, inte bara styret, för att styra.

Men du kan väl återkomma med vad det är du har problem med med specifikt så får du garanterat hjälp.
 

kjell krimminell

Aktiv medlem
18 dec 2010
52
0
1
Stockholm
Tack för tipsen, jag känner igen det mesta även om det känns svårt o planera långt i förväg i skogen, det blir ju oundvikligen återvändsgränder ibland där man minst vill köra fast.
Problemet känns som att det är att den lägger bukskyddet och stegen på snön och gräver ner bandet. Jag har en xtrim 600 etec 09 som är längd med 51 matta, bukskyddet täcker jävligt mycket mer än ett köpeskydd men den är gjord av den här skärbrädeplasten och packar ner snön lite snyggt under sig tills den sitter där. Snällare variatorsetup låter rimligt eftersom jag förmodligen gräver ner mig, men jag känner att om jag får ner boogien mer så borde det gå bättre(bukskyddet bygger mer än 10mm) jag kunde inte bry mig mindre om ledegenskaper eftersom jag jobbar i norge och dom är ju alergiska mot skoter tydligen.
Finns det nån sjysst lösning för att få bättre lössnöegenskaper?
Sen har jag ett år på garantin kvar och den tjorvar med en avgasport som inte öppnar sig helt, är det nåt jag ska kräva att dom byter mycket eller räcker det att borsta upp portarna o spåren?

Kul att ni e så hjälpsamma, skön stämmning!
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
I filmerna SCHOOLED och SCHOOLED AGAIN har dom lite tips och trix, kanske en aning avancerat men allt något att gå på.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Kika på filmer och försök apa efter, borde väl kunna vara ett bra tips iaf? :) Om du inte redan gjort det såklart :) Lycka till!
 
R

räsern

När du håller på å sätta han, ställ dig på höger eller vänster fotsteg, om du står på höger fotsteg prova vrid lite åt väster, om du står på vänster fotsteg blir det ju så klart höger, Träna på det där på en stor åker så lovar jag att lös snö tekniken ökar :),
 

kjell krimminell

Aktiv medlem
18 dec 2010
52
0
1
Stockholm
När du håller på å sätta han, ställ dig på höger eller vänster fotsteg, om du står på höger fotsteg prova vrid lite åt väster, om du står på vänster fotsteg blir det ju så klart höger, Träna på det där på en stor åker så lovar jag att lös snö tekniken ökar :),
Ska göra det så fort jag kan :) Tack