Problem elback!

larsmxz

Välkänd medlem
3 aug 2008
224
0
16
Edsbyn
Har problem med backen på en lynx re 600 -07
Skotern stannar med startar inte upp igen när jag trycker på knappen!

Nån son vet?
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Köpt samma stift som förr eller blivit snål å köpt lågbudget? prova hålla upp skotern så mattan går fri, ge lite gas å sen tryck på knappen... går den i då så kan de vara nå tjall med variatorerna...
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
prova att rengöra primärvaritatorn (den på motorn).
om den är smutsig så går den tungt och backen kan börja kärva när du sätter i backen och motorn ska vändas.
ta lös den och rengör men bensin/T-röd eller liknande. ej med fett eller något annat kladdigt. variatorn ska hållas torr och ren.
 

McWik

Medlem
20 dec 2009
20
0
1
vasa
Hej, tänkte fortsätta på en gammal tråd. Hittades någon lösning på problemet? Ja har samma problem med att den stannar när man försöker lägga i backen men om man gasar den lite före man trycker på knappen så byter den fint och tomgången ligger på ca. 1800 rpm, men detta är en -06 600 sdi.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det är väl egentligen inte så jobbigt att dutta på gasen före?
Jag gör det alltid av ren rutin då jag alltid backar ut skotern kall så det blir att det sätter sig i ryggmärgen.
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Elbacken börjar på 1920 talet av SEM patent på utombordare penta u 21 direcktreversibel tändning jag råkade berätta för tord om när jag jorde ett mistag och for upp på land med u 21 det är så att jag sa att de borde facktiskt gå med mordärn elektronik att göra elback nollgenomgång omsvitsning och köra en 2 taktare baklänges elektroniken kolar varvtalet och svitsarom utgångsvarvtal tomgång och tid elktroniken utföranet. MVH elektromekanikern.
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Tja ännu har vi ej lyckas utrota teknisk okunskap men jag tror faktikt att det är lättare att söka patent på teknisk okunska på patentvärket Jag hade en penta u 21 från 1934 den hade en magnet sem som var en kort u 21 historik den bytes ut på grund av att det gick att reversera vid höga varv vilket knäckte motorn de var så att man böt ut den mot en som ej gick att reversera utan att stana och starta upp baklänges täningen var kombinerad stopp och rotasonsriknin knapp endrades sen till stopp och reversering den sektes varvet magnet till ca 100 min och märket på svänhjulet trycktes dutt in förtende bakåt som en ångmasin låg komp i u 21 min första kontakt med det viste jag ej funksonen utan stoppknapp vad i nu så var det upp på land.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Alltså helt seriöst dugoha
Om du ska skriva fler inlägg här på forat så bör du nog förts skriva texten i ett ordbehanlingsprogram och sen klistra in texten här, som det är nu så förstår nog 90 % av dom som läser dina inlägg ingenting.
Du verkar sitta på mycket gammal kunskap som är intressant så det vore kul att förstå vad du menar

mvh
E
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Jag annvänder snabbsvar jo det finns två typer av elbackväxel en för 2-takt och en för 4-takt den för 2-takt är direkt reversibel och den för 4-takt är en mekanisk växelåda med drag selonojd ungefär som hel och halvljus relä till selonojd och för 2-takt funktonen är relativt enkel.När man beslutat sig för att backa trycker man på en knapp som ger en signal till en mickroprocessor som drar av tändgnistan så att motorn går ner i varv till ca.500 rpm.Varvtalet läses hela tiden av genom mickroprocessor.När den når nollpunkten sälls tändningen om från ca 20*före till 45*före och sen när den går baklänges till 20*före baklänges.En viktig komponent i sammanhanget är sekundärkammen som har en dubbel bana för att kunna växla bakvägen. Naturligtvis har motorn en varvtalsspärr så att inte för höga varvtal uppnås i omvänd gång. för att köra frammåt igen är det bara att trycka på samma knapp igen -och motorn går ner i varv och vid nollpungten startar den upp rätt igen. Jo föregångarn penta u2 och u 21 tillvärkades mellan 1922 och 1939 i ca 6000 ex och marknadsfördes med magnettändning direkt reversibel tomgång vid 75 rpm och fullvarv ca 3500 rpm. jo 75 rpm ca 2.6 Hz på två cylindrar ett pärfeckt rpm men den var lågkompad villket ej en hög komp motor klarar därav 500 rpm och rem bromsar en känslig pungt att få till men de till snöskoter kom 1997 och har tillvärkats i ca 100 000 ex och funkat.
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Täkniker gör till täkniker och glömer att vanligt folk skall annvända sakerna men teknik säljer men är svårt på värkstäder och jo det är svårt att rekrytera duktigt folk till värkstäder de som är mindre teknik händig har svårt och sen finns prestirs ja dumt.Jo skotrar har sumerton och lampa paneltänd och elektroniken i direkt reversibel är spolar diodlikrikning flipp-plopp särvoelktronik och voltstyr cdi äventuelt pic=programerbar intergrejt compjot.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det som gör det omöjligt att förstå dig är inte tekniken utan din totala oförmåga att uttrycka dig grammatiskt rätt i skrift.
Börja åtminstone att använda punkt och kommatecken för att åstadkomma styckeindelningar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Förstår inte hälften, men att det är kedjehus med back på 4t och att man ändrar riktning på 2t motorn antar jag att du menade, är även så jag antagit att det fungerar...

Är rädd att jag besludlar detta forum med mer knäpp gramatik, men måste ändå ställa en fråga.

Vad menar du med detta:

"En viktig komponent i sammanhanget är sekundärkammen som har en dubbel bana för att kunna växla bakvägen"

Sekundärkammen? Är det på 4t vi pratar om då, som vi (enligt mig, kan ha fel) kom fram till har mekanisk back... vad gör "sekundärkammen" ?