Då är det väldigt många isf.
Det verkar ju vara helt naturligt för dessa väldigt många att om det råkar finnas ett spår så är det okej att köra oavsett det är över åkermark eller mer eller mindre öppet vatten men det är väl så att det alltid finns en närmare väg......
För att få bukt med genvägskörning så måste skyltning och anvisningar i princip vara av rent fysiskt hindrande typ, annars körs det i alla fall och där det blir ett spår blir det som sagt fler och fler.
Dock förtjänar denna typ av beteende att belysas på olika sätt då det långsiktigt påverkar våra möjligheter att köra snöskoter utan att det ständigt finns arga/besvikna markägare och eventuella omkringboende, leddragningen i anslutning till just åkermark av olika typer samt omkring bebyggelse har ju i grund och botten ett syfte dvs att minimera skador och störningar vilket det verkar svårt för många att förstå.
Personligen tror jag aldrig att man får bukt med denna respektlöshet mot både ledskötares arbete och markägarna då det handlar om en attitydförändring till det sämre som skett de senaste 20 åren, jag tror man måste komma därhän att det generellt är olagligt att köra utanför led på/vid jordbruksmark samt i anslutning till bebyggelse (typ som vid jakt, det får ju inte bedrivas innanför en 1000 m radie från bebyggelse), skulle det vara så vore det betydligt enklare att definiera var man får köra och även enklare för polisen att beivra .
Och, det är ju som sagt inte vi skoteråkare som avgör var gränsen går, även om vi anser oss hållas inom den något suddiga definitionen för TKL så kan upplevelsen för markägaren/närboende vara direkt negativ, skulle även avarterna vara utanför 1000 m radien skulla synpunkter och klagomål reduceras med garanterat 95 %
En "Vett & Etikett" drive från centralt håll publicerad på nätet och i våra skotertidningar skulle säkert vara en bra investering för den framtida skoteråkningens bästa.
Not: Är alltså inte emot skoteråkning i någon form och har heller inget emot att sjöar och myrar pulvriseras då man har lite roligt tvärtom man ska ha kul, däremot är det trist att det finns en del som tror att puderåkning och donuts gör sig bra på åkermark några hundra meter från bebyggelse och ännu bättre om man har en trimpipa att vinkla upp när man lägger mer maskinen eller att fara ut en sväng och "bomba led" med 5 andra maskiner istället för att åka en sväng på crossbanan där ju "bombningen" hör hemma.