Elfel lynx enduro 700 -02

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
All elektronik har börjat spöka på skotern efter en dags tur, stängde av skotern en sväng för att sedan dra igång den igen, då slocknar allting efter ca 5sek.. Varvmätare, instrument belysning, bakofram belysning, dödarknappen, handtagsvärmare etc.. då jag kommer hem märker jag att kontakten till elhärvan hade glidit isär, glad och lättad så trycker jag ihop den igen i tron att allt kommer fungera, i helvete.. Enbart dödaren fungerar igen, resten kan tändas ca 5sekunder vid start för att sedan slockna, vissa gånger händer ingenting alls.. Det ända som fungerar är den lilla varningslampan för dess. Vad kan ha hänt?? jordfel eller att det glappar någonstans är väl det första jag började tänka på, men kan det ha något med antingen voltregulatorn eller spolarna på tändplattan att göra, och hur kollar man dessa?

Hemskt tacksam för hjälp, mvh.
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Kan även påpeka att dödarknappen slutade fungera i samband med då lyset slocknade första gången, så får en känsla av att något har hänt efter att kontakten gled isär.. Kan man bränna något ifall man kör utan all elektronik ikopplad?
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Kolla alla kablar som kommer ut från motorn, en kompis hade likande problem han trodde det var voltregulatorn o när han skulle byta den så hittade han en kabel som var av från motorn. var också på en enduro 700 -02
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
kolla noga! kompisen hade bara tur att han upptäckte det var tydligen inte så lätt o se. typ dra isär kablarna så du ser dom en och en
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Ska försöka granska dom så noga som möjligt, svårt irriterande då dom är dragna under motorn dock... :( hittat en som isoleringen var avskalad på men ingen skillnad blev det.. ska fortsätta riva lite i dom! återkommer då jag är klar med det.
Går det att mäta kablarna som går ifrån motorn för att se om jag får ut stret där?
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
hehe okej jamen de blir nog kul har du nå o göra, kolla även så dom sitter som dom ska i kontakter osv. kan ju även vara voltregulatorn, hittar du inget annat så skulle du låna nån o testa. tror en ny gick på runt tusenlappen är ju som dumt o kasta ut dom pengarna om de inte är de som är felet.

går säkert att mäta från motorn bara du vet vilka som ska ha ström o inte, har haft turen själv att slippa skumma elfel på skotrar så har inte så stor koll på dom delarna..
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
jaa de är ju ett jävla evighetsgöra känns det som då det går kablar kors o tvärs.. =) Har iallafall mätt alla kablar som går från styre, in ikabelstammen, och vidare till huven, samt förbi de kablar som går in i motorn utan resultat.. Om voltregulatorn skulle fara, knäcker den alla lampor då eller kan det även hända att den inte släpper genom ström överhuvudtaget?
Och vart kan man lyckas komma över ett elschema?
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
antar att det kan bete sig på lite olika sätt om den är trasig, dels att den inte släpper genom ström alls eller att man får oregelbunden spänning som lampor osv går sönder av.
har du kollat alla kablar så skulle jag nog testa byta volt regulatorn, du har kollat jord punkter också så allt har kontakt osv?
elschema fråga nån åf annars har jag ingen aning sök på internet kanske.
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Någon som har koll på eventuella jordpunkter?? Den enda jag kan hitta är voltregulatorn som jordas i chassiet, möjligen att det sitter någon jordning vid tändplattan.. fler hittar jag inte? :S
En polare har en rave 800 02, men kollar på upp artikelnummret på den voltregulator så stämmer de inte överens med min.. Vågar jag testa den ändå?
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Lynxen är jävligt billig nu måste jag säga, fungerar nog lagomt bra som bojsänke till sommaren... Kopplar ihop allting efter att jag rive ut hela elsystemet, lämnar endast någon kontakt vid instrumenteringen som jag var lite osäker på, startar den och allting börja lysa igen??? Skit nöjd efter den gått ungefär 40sek så ja kopplar in kablarna vid instrumenteringen också så det är gjort.. lyser ytterligare 20 sek sen slocknar allting igen :(
rycker ut dessa kablar i tron om att dom är boven, utan resultat. dödar motorn och rycker lite i kablarna, startar igen och allting är fortfarande kolsvart....... vad i helvete är det för fel? Borde jag kunna utesluta voltregulatorn vid det här stadiet eller?

Glapp i någon kabel känns ju rätt så rimligt men då jag har mätt upp varenda kabel som går att komma åt så blir man tveksam ändå, vad kan man göra för att utesluta det?
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Mät upp statorn, jag tror ditt fel beror på den.
den har jag mätt upp och jag får de värden som den ska ge.. =/ kopplar man ur kontakterna som går till huven och mäter direkt på kablarna till lyset, så får man 12v IBLAND, sen kan de gå ner till 1 för att sedan pendla upp till tex 6, ruckar man på kablaget ifrån voltregulatorn så går den antingen upp till 12v och bakljuset tänds eller ner till 0 så jag prövar helt enkelt att köpa en ny regulator.. återkommer efter jag fått den! :)
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Nu är det konstaterat att voltregulatorn fungerar felfritt då jag precis bytte ut den och problemet kvarstod. Kopplar man ur alla lampor förutom baklyset och startar den så lyser det på tomgången.. minsta lilla man ger varv eller slår på strömförbrukare som handtagsvärmare etc så dör det, ner på tomgången igen så lyser det.. antar att det bara är lindningen på tändplattan kvar då?
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Var upp till fjälls under nyårs veckan.. då jag väl lastar av skotern och ger mig ut så fungerar all el felfritt?? Kör i 2 dagar sen tvärslocknar det igen, efter en halvtimmes körning så välter jag med den och då började det helt plötsligt fungera i 10 minuter till sen blir det tvärdött igen.. Glapp eller kabelbrott låter ju jävligt rimligt just nu men vart ska man börja leta?!
Har som sagt rive kabelstammen och felsökt den men hittade inget där, några tips på vart jag ska fortsätta?
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Kan jag bekräfta ett avbrott på lindningen själv då jag har tändplattan i handen eller måste jag lämna in den för att få det undersökt?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
I många fall är avbrotten "utanpå" lindningarna, där spolen är oskyddad. Mern framförallt är den ju lättare att mäta upp då man har den i näven, då kan man röra lite försiktigt i trådarna, och mäta samtidigt.