Gripper vs. SLP PP?

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
har haft slp skidor på en iq förut och var grymt nöjd med dom, men senast 2 åren har jag åkt med gripperskidorna och kan nog inte komma på en anledning
att byta förutom att skotern kanske ser snyggare ut med andra skidor.


annars är gripperskidorna de bästa originalskidor som jag provat.
 
D

Draken

Gripper är kung,original is tha shit!

Slp är inte snygga,då är sly dog mycket snyggare!
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Jagskrev själv i en tråd innan, ingen som kan fixa fram en gilla knapp? De skulle spara många onödiga citat (som detta)
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Kör pp på min Assault och gillar de bättre än gripper skidorna med det inte sagt att gripper är dåliga men tycker överlag att pp är lite bättre på alla underlag.
 
A

AssaultRMK

Gripperskidorna är väl helt OK men jag kommer nog att byta ut mina till nästa säsong.
Svänger inte riktigt så bra som jag vill utan att behöva kompromissa med högre skidtryck och kan ha en tendens att ploga i pudersnön pga för lite bäryta i bak kant på skidan. Går att förebygga till en viss del med att lägga en distans mellan skidgummi och skidan för att den ska hålla emot bättre.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hur är det igentligen?, är det värt att prova slp pp/vs Gripper?då pratar vi lös-snö,inge tö/fast/vår-före.
Motorhuset har ju bra pris på PP, så??
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tycker slp är bättre än gripper, alla verkar gilla gripper men jag tycker slp styr bättre, ända nackdelen är att den bli lite mer tungstyrd.
Sen så finns det tunga freeride åkare på andra sidan pölen som åker slp i stället för gripper, så man byter nog inte bort sig helt... ;)
Därimot har jag svårt för c&a, tycker maskinen känns lite otymplig med dom + att dom sprutar upp snö så dom går bort i lössnö, är dock bra på led.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sv: Re: Gripper vs. SLP PP?

Tycker slp är bättre än gripper, alla verkar gilla gripper men jag tycker slp styr bättre, ända nackdelen är att den bli lite mer tungstyrd.
Sen så finns det tunga freeride åkare på andra sidan pölen som åker slp i stället för gripper, så man byter nog inte bort sig helt... ;)
Därimot har jag svårt för c&a, tycker maskinen känns lite otymplig med dom + att dom sprutar upp snö så dom går bort i lössnö, är dock bra på led.
Ok,man kanske skulle köpa på sig ett sett med pp då, så får man väl testa till vintern.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dom är ju aggressiva på hårdare underlag, på gott och ont, blir lite nervös men belönar ju med att svänga direkt man vrider på styret, även mkt stabila vid skrååkning och utformningen gör maskinen hyfsat lätt att lägga upp. Köpte min slp -06 med BRP fäste, har sedan dess haft dom på allamärken utom Yamaha med enklare mod av skidfäste endast, kör ca 150mil per vinter och har varit jättenöjd med dom!
Gör bara en korrekt skidonställning sen är det bara att gasa.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Tycker mina org.gripper svänger jäkligt bra, behöver då inte bättre på den punkten, tänkte mer på hur pp står sig i lös-pow vs original?typ när man skråar, byter riktning snabbt i skogen.
Hårda underlag kör man ju knappt på(är ju inte en led smiskar maskin)

Macke78:vilken maskin har du bytt från gripper till pp med gott resultat?, assault/pro rmk?

Assaulten har ju lite anorlundare betende i lös snön, var bara nyfiken vilken maskin du har.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Senaste polarisen var en 09a assault, har i dag en xf, har även haft dom på f7, switchback, xp renegade och boondocker, tycker dom har gjort stor skillnad på alla maskiner och varit nöjd.