Cylinder/kolvar och insugsgummin - 583

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Cylinder/kolvar och insugsgummin/Föggar - 583

Hejsan!

Var finner jag dessa grejer billigast?

Original/pirat kolvar 76mm och insuggummin för rotax 583 med vm-38.

Cylindern ser hyffsad ut men inte illa. Finns en del små repor men det är gränsfall att dom ens känns med nageln så den borde kanske gå att köra på ?

Går det annars att få tag på foder och vad kostar detta eller är det kanske billigare med begagnad cylle?



Mvh.
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Billigast blir antagligen att köpa snopro-prylar från tex rinab.nu eller skoterdelen.com.

Eller förresten, kolla på ebay.com, och ronniesmailorder.com också, kan mycket väl löna sig att handla over there.

Kan du fota cylindern?

Edit: omfodring kan du glömma, kommer kosta för mycket.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
kolvar och insugsgummin kanske finns på rinab.nu
Tackar, gärna länkar :)


Billigast blir antagligen att köpa snopro-prylar från tex rinab.nu eller skoterdelen.com.

Eller förresten, kolla på ebay.com, och ronniesmailorder.com också, kan mycket väl löna sig att handla over there.

Kan du fota cylindern?

Edit: omfodring kan du glömma, kommer kosta för mycket.
har kikat på skoterdelen. Där blir det strax över 1300kr för kolvar och det känns väl ok.

Ang cylindern tror ja inte det lönar sig att fota då jag bara har dåliga kameror också.
Revorna är så små, sen är dom så pass långt ner, ser även ut att vara sen tidigare, alltså dom ser inte nya ut.


Lägger omfording åt sidan då. Får ta och fixa ett kompprov med nya kolvar då så får vi se om jag behöver nya cyllar :)
Tack så mycket!
 
Last edited:

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Är det inte alltför djupa repor kan du hona försiktigt med vanlig slipduk genom att "kryssa dig" över reporna..

Att dom sitter långt ner är också positivt, högt upp mot toppen är sämre !
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Inte hela världen om det finns nån mindre repa, det viktigaste är att ingenting sticker ut från cylinderväggen, samt att det under inga omständigheter får finnas "fastkladdade" aluminiumrester kvar på cylinderväggarna. Då skär motorn OMGÅENDE med dom nya kolvarna.

Syratvätta ev misstänkta ställen cylindrarna för att få bort ev alu-rester, putsa försiktigt reporna med våtslippapper typ 400 kornstorlek, hona cylindrarna med fin/medium sten så är du tillbax på banan. Kom ihåg att blanda lite extra olja i tanken under inkörning.
Den andra cylindern ska också honas då du byter kolv, såklart.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
insugsgummit ser ut att vara rätt. Vad är det annars för skilnad på kolvarna, några speciella att rekomendera?

Är det inte alltför djupa repor kan du hona försiktigt med vanlig slipduk genom att "kryssa dig" över reporna..

Att dom sitter långt ner är också positivt, högt upp mot toppen är sämre !
Kryssa? Alltså slipa tvärt över repan?

Inte hela världen om det finns nån mindre repa, det viktigaste är att ingenting sticker ut från cylinderväggen, samt att det under inga omständigheter får finnas "fastkladdade" aluminiumrester kvar på cylinderväggarna. Då skär motorn OMGÅENDE med dom nya kolvarna.

Syratvätta ev misstänkta ställen cylindrarna för att få bort ev alu-rester, putsa försiktigt reporna med våtslippapper typ 400 kornstorlek, hona cylindrarna med fin/medium sten så är du tillbax på banan. Kom ihåg att blanda lite extra olja i tanken under inkörning.
Den andra cylindern ska också honas då du byter kolv, såklart.
Syratvätta? Vad använder man sig av då?
Man kan inte lämna in för att få sånt gjort, vad kan det kosta isåfal?


Tack så mycket för all hjälp!

EDIT:
Såg nu att original så är det 75,89mm, de finns att få tag på men ska man ha 76mm kolvar ändå med tanke på honingen och dom 900 milen?

På crosscyklar vet ja brukar man ju sätta i en B kolv, som är något större än original.

EDIT IGEN:
Ringde till rinab nyss, det står tydligen 76mm för borren.
Men kolven är under.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Köp förfan inte dessa insugsgummin de kommer kosta dig betydligt mer.... köp original! Kommer bli billigast.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1/ insugsgummit ser ut att vara rätt.
2/ Vad är det annars för skilnad på kolvarna, några speciella att rekomendera?
3/ Kryssa? Alltså slipa tvärt över repan?
4/ Syratvätta? Vad använder man sig av då?
5/ Man kan inte lämna in för att få sånt gjort, vad kan det kosta isåfal?
1/ Japp, men utgå från att orginal är bättre iallafall.
2/ I detta fall är definitivt orginal bäst, men det är samtidigt lite svårt att motivera köp av dessa, då de kostar som en hel motor. Köp SPI eller SnoPro, är mitt förslag.
3/ Han menar tvärt över repan, ja.
4/ Saltsyra 3% eller liknande. Droppa på ev aluminiumrester, låt bubbla nån minut, torka bort. Droppa dit nytt, låt bubbla ett tag osv. När det inte bubblar nåt mer är all alu borta. Då är det dags att hona cylindern.
5/ Ja, bra idé att lämna bort om man är osäker på hur man ska göra, saknar syra till ev syratvätt, samt saknar honingsutrustning. Jag gissar på att en motorverkstad skulle ta 500-800 spänn för det.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Kom ihåg att även spola ur cylindern sen efter du använt syran, vanligt vatten funkar utmärkt torka bara ur cylindern sen. Och undvik självklart att inte få saltsyra på några kroppsdelar.

:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kom ihåg att även spola ur cylindern sen efter du använt syran, vanligt vatten funkar utmärkt torka bara ur cylindern sen. Och undvik självklart att inte få saltsyra på några kroppsdelar.

:)
^----- What he said! Glömde skriva det...
Tvätta noga som fan efter du honat också. Med typ diskmedel eller tvål. Det får inte finnas kvar slipmedel från honingsstenarna, för då blir det o-bra. :) Sen oljar du in den direkt.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Jag beställer gummina och kolvarna från rinab. samt en packningssats med packboxar och ramlager.
Såg du blocket annonsen jag länkade ? 2kolvar som var mer eller mindre i nyskick för 600kr. Kan ju vara ett alt om du vill hålla låg budget annars är ju nytt alltid att rekomendera !
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jag beställer gummina och kolvarna från rinab. samt en packningssats med packboxar och ramlager.
Gör det du, jag beställde själv nya insugsgummin till min därifrån igår, fanns bara dock 1st i lager, så är bara vänta tills dom får hem fler.. Skulle inte förvåna mig om dom utgått xD
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
du får köpa vilka insugsgummin du vill men det är att kasta pengarna i sjön... de tål helt enkelt inte bensin. Köpte själv 3st nya snopro insugsgummin till min maskin ifjol efter ca 10 timmars drifttid var den ena sprucken (hade kunnat bli dyrt som fan, dock upptäckte jag det i tid)
Köpteäven 3st insugsgummin till grannens rxl650 ifjol vid mars bara provstartad efter renovering. Sedan har den stått under sommaren, för ca 2-3 veckor sedan kom grannen och tyckte att tomgången var väldigt hög.. och då började jag kika, 2/3 insugsgummin var helt av! dessa gick på ca 700kr tillsammans, en original kostar ca 700kr (polaris) hade helt klart vart bäst att montera original direkt så hade man iallafall sparat 700kr...
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jag har ju boostbottle på min, och har hittat alu insug men dom har ingen anslutning för boostbottle. Funkar det bra utan eller borde man köra med den?