Släppa på balataremmen på en XLT -94

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Tjenare.

Har nyss köpt en Polaris XLT -94, som enligt mig har alldeles för högt skidtryck.

Så därför har jag lite frågor om det här med balateremmen... Som t.ex. hur släpper jag på balataremmen på enklaste vis?
Lyfta upp så att boggien hänger fri, slänga mig på backen och krypa under medan allting fortfarande står på backen?

Och sen det viktigaste, hur f** bär jag mig åt?

Och sen om någon skulle kunna komma på någon anledning till varför handtagsvärmarna bara fungera ibland, så får denne gärna säga vad denne tror!

Tack i förhand.
Mvh, Marcus :)
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
häng upp den i bak är väl lättast, sen sitter dom längstfram i boggin, som remmar, mina sitter skruvade gör nog dina med
Tack för svar, får bli att ta reda på om takbalkarna i garaget håller för xlt'n då.

Om det är skruvade, så är det bara att flytta på skruvarna åt rätt håll? Vilket det nu är... Märks nog, hoppas jag :D
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
du ska göra så remarna blir längre, släppa på dom, lycka till mvh
Okey, får hoppas på att det inte är nå annat som gör så att det är så jäkla tung styrning!

Tack för hjälpen :)

Kan väl återkomma med hur det gick så ni mer kunniga kan få er ett gott skratt nu i juletider! ;)
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
hej, är inte kunnig själv, så passar på att fråga, vad hjälper det att släppa på balataremmen?????
Lägre skidtryck, blir lite lättare å styra. Vissa släpper på den väldigt mycket för att få skidlyft lättare också, men det är inte det jag är ute efter iaf.

Kan väl tillägga att det är så Jag har uppfattat det, kan alltså vara helt åt helvete fel. Men det jag är säker på är iaf att det lättar skidtrycket lite.
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Lägre skidtryck, blir lite lättare å styra. Vissa släpper på den väldigt mycket för att få skidlyft lättare också, men det är inte det jag är ute efter iaf.

Kan väl tillägga att det är så Jag har uppfattat det, kan alltså vara helt åt helvete fel. Men det jag är säker på är iaf att det lättar skidtrycket lite.
okej vart sitter den? har bvara hört talas om att man kan släppa på den och så men inget mer:)
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
okej vart sitter den? har bvara hört talas om att man kan släppa på den och så men inget mer:)
Helt ärligt, så vet jag bara att den sitter någonstans i främre delen av boggien. Blir å lyfta upp pollen imorgon eller efter jul och fixa allt som behövs, lär ju synas vart remmen är.
Kan ju inte vara så jäkla svårt att se en rem när nästan allt annat är någon slags metall eller gummi :p

Kan väl se om jag kommer ihåg och ta bilder så kan du få bilder på vart den sitter på en xlt iaf, bör väl sitta på samma ställe ungefär i din också. Om du vill :)
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
okej ,jaa tack gärna de:)
Blir tyvärr inget gjort före söndag, han som skotern står hos är upptagen med julgrejer... och en annan längtar tills man kan laga skotern och ut å köra!

Men ska väl försöka få till ett par bilder iaf, och sen hoppas på att det sitter på samma sätt i din skoter :)
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
okej tack jaa:)
Du får ursäkta mig, men det kommer inte bli nå gjort med balataremmen. Och så glömde jag mobilen hemma, så det vart ingen bild som jag tänkt mig...
________

Eftersom att balataremmen är slak, så hjälper det ju inte ett piss att släppa på den... Min morfar nämnde något om att spänna fjädrarna längst fram i boggien, någon som skulle kunna förklara hur detta kan ge mig lägre skidtryck och hur ska jag bära mig åt?

Kan väl även slänga in en till fråga; när jag hade tumvärmarn+handtagsvärmaren på, så vart det ingen gnista och jag lyckades sura ner stiften rätt så ordentligt, men turligt nog så fungerade dem ändå... Men, frågan är ju då... Vad kan vara fel om tumvärmaren och handtagsvärmarna drar såpass mycket ström, så att stiften inte få tillräckligt med ström för att ge någon gnista när man drar? Fungerade klockrent när de var avstängda...

Och sen tar vi en till när vi ändå är i farten (kommer på medan jag skriver ;)), något tips på hur man ska få igång den så lätt som möjligt? Den är som vissa andra så att den är ett helvete att få igång när den är kall, men går hur fint som helst när den är varm!