Omedelbar hjälp behövs - inkoppling Tempgivare/mätare

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE

Har monterat en 583 i min Polaris RMK och har idag varit å köpt en original tempmätare från Bombardier. Alltså från en skoter som är utrustad med Rotax 583 standard.

I enlighet med bilden vill jag ha en tydlig förklaring hur jag ska koppla in mig för att få detta att fungera. SNABB hjälp behövs för jag måste till garaget typ nu å göra detta.

SNÄLLA, en bra förklaring! Jag vet vilka kablar som ger ström å inte så jag behöver veta vad som ska på vilka anslutningar till såväl mätaren som till givaren.
Även om den lilla skruven som sitter i mitten bak på mätaren har någon funktion typ som jord eller något då den inte är märkt

Mvh Marino

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
om du Bara har dessa två anslutningar på mätaren, gissar jag med stor sannolikhet att skruven i mitten är jord för belysning, och för att veta att du stoppar rätt på givaren så mäter du dig fram med förslagsvis Summern på multimetern på vilken av kablarna till givaren som går ner till jord, du ska jacka in UNIT på den som Inte går ner i jord

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Fick lite telefonsupport och med lite elscheman så ska det tydligen vara så här det ska vara

Nu blir det att testa å se om det fungerar och jag återkommer med resultatet senare!

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.286
86
48
Övik
Ser ut att stämma! Men frågan är om inte mittenskruven är en jord för att få belysning som Wikstrom skrev?

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
`Det gick åt skogen.. tempmätaren gick sakta men säkert i botten när jag kopplade ihop detta så något är galet. Jag hoppas det finns någon som är professor i detta som kan förklara vad jag ska göra på ett sätt som jag förstår.

Alternativt: Eftersom den sitter i en polaris rmk 99:a så är de som finns kvar en templampa och den fungerar och så finns kabeln som ska sitta på polarisgivaren för att tända lampan. Kan jag använda mig av detta på något sätt för att iaf ha ett överhettningsskydd (lampan). Ska iväg på mellandagarna till fjälls för att köra den för första gången lite mer allvarligt så jag hoppas kunna få hjälp med detta snarast möjligt..

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
vad har du för givare då är det standard till mätaren? annars lär det ju inte funka om tex. givaren är gjord för en lampa.

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Jag har fått höra det nu.. Trodde att Rotax 583 hade samma givare i alla motorer men det verkar dystert. Får åka tillbaka på skroten å köpa givaren också till mätaren. Men annars kanske man skiter i det för en Rotax kan väl aldrig fela ;)?

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Oki, men på lampan är de ju alltid 2 kablar, en plus å en minus? Varför behöver man då ytterligare jord?
jo men säg mig hur du får till det med plus minus till lampa men mätaren behöver ju en signal också

Bult i mitten = jord

IGN = strömförsörjning t.ex från lyset eller det andra mätar huset

UNIT = som du ritat på bilden,

Du har ju ingen jord till mätaren nånstans utom genom givaren o de funkar inte...

som tidigare skrev, det kan skilja i givarna

Xtc_700

Välkänd medlem
31 jan 2009
160
0
6
Dalarna
försöker koppla in en likadan temp.mätare jag med.. Men min givare är gängad?
Men motorn som jag ska koppla från är en rotax 467.