vilken gopro hjälmkamera?

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå

Sir Drink ALot

Aktiv medlem
22 dec 2007
64
0
6
Undersåker
som rubriken ovan lyder, har beslutat att skaffa en gopro men har problem att besluta vilke jag ska skaffa.

nå, är den vanliga HD´n så mycke bättre att det är värt 1000 spänn till?:hmmmm2:
tacksam för svar!:hello:
Beroende på vad du ska göra så är mina rekommendationer följande:

Filmande för att det är roligt. Ingen seriös tanke på å göra riktig film. Köp den billiga.

Ska du göra film så köp den dyra. Idag vill ingen ha material som inte är HD. Där är även rekommendationen att du kör med 720p 60fps läget över 1080p 30fps. Möjligheter att köra filmen i slowmotion är dubbelt så bra som i 30fps läget. Samt att vidvinkeln är bättre i 720 läget.

I övrigt så är GoPro kameran tillsammans med Contour marknadsledande och dom jobbar lite olika så där är det en smaksak vilken bild man letar efter.

/Sir Drink ALot

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
OKej, tack så mycket.

Nja vi kanske klipper ihop någon liten film men de blir inget seriöst.
Kommer nog att satsa på den billigare då det inte blir några slednecks filmer direkt.
Finns de då någon hemsida som säljer den billigare än mx24?

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Visst kan man köra 60fps och 720p med den billigare? Är det bara maxkvalitén som är skillnaden. Blev intresserad av den billigare för varför ska man punga ut 1000kr på något som man ändå typ inte kommer använda till max.

EDIT: Hittade själv:
Missing from the HD HERO 960 are 720p @ 60fps, 1080p video, and the HERO BUS expansion port in the rear of the camera that will let you take advantage of GoPro's forthcoming BacPac accessories - LCD screen & Battery Extension - both important features for filmmaking hobbyists & professional videographers that are compatible with the original HD HERO camera.
Är det värt 1000kr att få dessa?

Last edited:

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Ett tips är att beställa från utlandet som jag själv gjorde, köpte 960kameran för ca 1300kr från www.btosports.com den dyrare gick på ca 2300 om jag inte minns helt fel. Frakten är rätt snabb och relativt billig, tänk bara på att paketet kan fastna i tullen och du då får betala extra för tull och moms, men hur som helst blir det mycket billigare.

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
"Camera Connectors & Cables
PC Connection: USB 2.0 (data connection and battery charging)
HDTV Out: HD NTSC & PAL (component cable incl.)
Audio Out: Combo 2.5mm jack with stereo audio and composite video out
PC Compatibility: Windows® Vista or Windows® 7; Mac OS® X 10.4.11 and later"

Menar dom att det inte går att se på filmerna med Windows xp???

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
men om man beställer en kamera från typ usa, får man väll ingen garanti om den skulle gå sönder? man vill ju inte gärna köpa en kamera för 3-3,5 tusen om man inte får nån garanti!?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
men om man beställer en kamera från typ usa, får man väll ingen garanti om den skulle gå sönder? man vill ju inte gärna köpa en kamera för 3-3,5 tusen om man inte får nån garanti!?
Du lär väl inte kunna lämna den till någon svensk återförsäljare om det nu inte är goodwill men du kommer ha garanti hos den amerikanska återförsäljaren. Den enda skillnaden är att du kommer skicka den till en amerikansk adress istället för en svensk.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
Du lär väl inte kunna lämna den till någon svensk återförsäljare om det nu inte är goodwill men du kommer ha garanti hos den amerikanska återförsäljaren. Den enda skillnaden är att du kommer skicka den till en amerikansk adress istället för en svensk.
SÅ om jag skulle beställa från t.ex. mx24.se skulle jag inte ha nån garanti om den går sönder?

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
SÅ om jag skulle beställa från t.ex. mx24.se skulle jag inte ha nån garanti om den går sönder?
Det är klart du har garanti om du köper från mx24.

Jag tror att gulingen menade var att, om du köper en kamera från USA och den går sönder så kan du inte lämna tillbaka den till en Svensk återförsäljare.
Men du får såklart lämna tillbaka den till den amerikanska försäljaren som du har köpt från.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
Det är klart du har garanti om du köper från mx24.

Jag tror att gulingen menade var att, om du köper en kamera från USA och den går sönder så kan du inte lämna tillbaka den till en Svensk återförsäljare.
Men du får såklart lämna tillbaka den till den amerikanska försäljaren som du har köpt från.
jamendå så! bra, då vet man. Men blir det mycket bökigare att skicka tillbaka kameran till usa än om man skulle skicka den till nån här i sverige?

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Ja det kan ju bli lite dyrare (oftast får man ingen fraktersättning men det är ju olika) men jag tror inte dom där går sönder i första taget.