Varm XTX

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har varit i fjällen i 1 vecka och kört, och det verkar som värmelampan tänds när man kör i låga farter en längre tid(spelar ingen roll om det är i lössnö eller på is) eller om man kör i tex skogen där det är mycket snö och en del uppför, så maskinen verkligen får jobba. Tycker det verkar som kylningen skotern får från snön inte är tillräcklig (verkar mest vara fartvinden som kyler), den borde ju inte gå varm när det finns gott om snö.. Är det någon mer som har problem med detta? Jag vill kunna använda skotern till att fisköra om jag känner för det utan att man ska få varingar om överhettning, ska be min ÅF åtgärda detta på måndag.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Fick du någon ordning på överhettningen?? Hämta min XTX igår kväll och tog en liten sväng på åkern här utanför idag och lampan börja lysa efter en liten stund förvisso är de ju som att åka på blandis då det är stenhårt förvisso...
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Har varit i fjällen i 1 vecka och kört, och det verkar som värmelampan tänds när man kör i låga farter en längre tid(spelar ingen roll om det är i lössnö eller på is) eller om man kör i tex skogen där det är mycket snö och en del uppför, så maskinen verkligen får jobba. Tycker det verkar som kylningen skotern får från snön inte är tillräcklig (verkar mest vara fartvinden som kyler), den borde ju inte gå varm när det finns gott om snö.. Är det någon mer som har problem med detta? Jag vill kunna använda skotern till att fisköra om jag känner för det utan att man ska få varingar om överhettning, ska be min ÅF åtgärda detta på måndag.
Har forftfarande ren glykol i? Om du har det ligger problemet där annars ska åf fixa detta!
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har forftfarande ren glykol i? Om du har det ligger problemet där annars ska åf fixa detta!
Pratade med ÅF innan fjällen ang att det enbart var ren glykol i(eftersom glykolmätaren inte visade något om man inte blandadet ut det med vatten) då fick jag till svar att det inte är glykol i utan att det är sprit i kylaren. Men hursomhelst så har jag spätt ut det så det ska klara -40 grader.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Vart det någon skillnad då? Att de var sprit var ett kryptiskt svar....
 

Larsa73

Medlem
25 dec 2008
12
0
1
Erikslund
Hej.
Har nu kört ca 40mil med min xtx 2011. Och varningslampan för överhettning har tänds några gånger... Första gången stod jag på tomgång i ca 15min, skotern stängde av sig själv den gången(mitt eget fel). Jag kollade kylvätske nivån och den var på low, så jag fyllde på den.
Efter det så har den börjat lysa 3 gånger till. Första gången när jag var på väg till macken ca 100m plogad väg. Andra gången var precis när vi stannade till efter leden.Och tredje gången var efter jag vart ute i lössnön och kört ca 50m på väg till leden, då körde jag ut i snön igen då slocknade den...
Kan tillägga att jag har isrivare.
Varnar den väldigt tidigt så man ska kunna kyla av den innan den stänger av sig eller är det något fel?

Är i övrigt väldigt nöjd med maskinen, men det tar ju några mil innan man vant sig ;D
Tjena. Jag har i princip samma problem, lika ofta och har kört ca 50 mil med min.
Lampan tänds minst sagt lite för ofta med en rask tur i snön som följd ( om möjligt).
Nu sist gick den varm då jag körde i lössnö, visserligen sakta och uppför, men ändå..

Har kollat nivå på kylarvätska så att det är ok men inget mer.
Har ni som luftat och ev. hällt i waterwetter blivit av med problemet?

Hur gör ni när ni luftar? Kör upp den i en snöfriva med nosen högt och lättar på locket?
Waterwetter har jag precis beställt..

En annan grej för min del är att jag har monterat drag och har ibland familjen i kälken efter. Då går den alltid varm. Mina hopp ut i snön med familjen där bakom är inte alltid så uppskattade..

Montera exta kylare i tunneln? Finns det någon som passar mer eller mindre bolt-on?
 
Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Ja du har ett kit med kylare och slangar likadant som sitter på mtx å ttx kan kolla artnr sen å skriva här.
 

Larsa73

Medlem
25 dec 2008
12
0
1
Erikslund
Kanon!! Tackar tackar!
Fast lite sorgligt om det är det som är lösningen på en för övrigt mycket bra maskin.
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
En fundering bara , när ni kollar kylvätske nivån är det i kylaren eller i expansionskälet.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
I expansionskärlet. Den ligger lite över low,
Fyller jag upp till max trycker den bara ut det när den blir varm.
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
ok. jag har varit med om att nivån är bra i expansionskäl men ej i kylaren så kolla även där. kolla när den är kall så du inte bränner dig. skall vara full ända upp i locket på kylaren.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Gör det stor skillnad på kylningen om man monterar bort lyset och flyttar displayen till styret såatt man kan göra hål med meshtyg i plasten där displayen sitter org ?
Detta borde ju göra att mer kall luft blåser över kylaren ?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Gör det stor skillnad på kylningen om man monterar bort lyset och flyttar displayen till styret såatt man kan göra hål med meshtyg i plasten där displayen sitter org ?
Detta borde ju göra att mer kall luft blåser över kylaren ?
Är det inte elfläkt på Nytron? Om inte så skulle jag nog hellre satsa på en sådan, exempelvis från en hoj.
 

Larsa73

Medlem
25 dec 2008
12
0
1
Erikslund
Då så, waterwetter hemma, så på fredag ska jag testa med att lufta och kolla blandningen på kylvätskan och tippa i waterwetter. Hoppas det gör underverk..