ENDURO 600 HO 04 MATTA BYTE

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Har en skoter som ja skulle vilja köpa, men de är dålig matta på den :blink1:
tror de sitter på en 25-28 små kammar :O Vad är de för matt storlek på en sån här skoter?:hmmmm2:
sen så ahr ja hört om man ska ha större matta så måste man byta kugg hjulet som driver mattan? till mindre storlek för att de ska få plats, byter man de som e längst bak i boggen då eller de som överför kraften till mattan? blir inte det samma effekt som att dreva ner den?
Vad skulle de kosta med delar?
vad skulle de kosta att få de gjort hos en handlare/mekaniker?
Hur många kugg måste man byta ner?
38mm eller 44mm?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om du ska ha en 38mm matta så behöver du inte byta något, men om du ska köpa en 44mm så måste du byta till no slip hjul och du behöver inte byta något boggi hjul tror jag :)

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
307x38x32 med 2.52 delning, de är storleken på din matta. Om de nu är orginal som sitter på, vilket jag skulle tippa på att de är. Om man måste byta drivhjulen (dom som överför kraften) vet jag inte. Säkert någon annan som vet de.Dom övre boggiehjulen kan du behöva svarva ner om du ska få plats med en 44 matta. Sätter du därimot dit en 38 matta så behöver du inte göra några modifikationer alls i boggien.

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
mmm blir nog till att sätta på en 38:unsure: men ja har hört att man behöver byta ner en kugg på driv hjulen för att den inte ska ta i? men sen nonslip hjul ? äre värt o sätta på?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Det är bara om du ska ha 44mm matta, för då får den inte riktigt plats och därför behöver man noslip hjul, men med en 38mm matta behöver du inte göra något, den får plats.

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
hmmm gör nonslip så att de blir mindre? får man någon effekt vinst av nonslip som räknas? är de någon som har erfarenhet utav att själv ha bytt till en 38? kanske lite bilder på de oxå :D ?

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Det finns flera kuggalternativ att välja mellan, vilket gör att du kan få dom mindre. Någon effekt vinst får du nog inte med non-slip, dock så minimerar du risken att den kuggar över. Jag bytte från 32 till 38 på min förra enduro 600 -03. Och skillnad blev de ju helt klart. Dock så räcker vell inte 38 så långt när de är mycke puder att ta sig fram i.

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
näää de gör ju inte de:mad: men ska man ha 44 så måste mna ju byta o modifiera så mkt, sen så ska man ju köra på led oxå hade ja velat haft en riktig puder maskin så hade ja ju köpt en lite längre.
mattan som sitter på nu är helt körd.

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Kör på en 38mm du, det blir nog lagom om du ska kunna leka lite och samt att det ska funka bra :) självklart funkar det nog lite bättre 44mm utanför leden, men då är det ju som sagt lite mer jobb och pengar som ryker.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
kan ju vara värt att dreva ner den någon kugg då man ändå är lös med kedjehuset när man byter matta. Kan vara bra att dreva ner när man byter till en "högkams-matta"

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
mjaa ja vet inte ja dom ger ju inte så mkt när de kommer till lössnö? dom är väl mest för "led racing":wacko:

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Dom är vell varken bra eller dåliga i lössnön. Enligt mig iaf. Men helt klart så gör den sig bättre på hårt underlag.