Motorbyte Yamaha Snosport!

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Som rubriken lyder har motorn på lillebrorsans Snosport skurit, och ska därför sätta dit en ny från en 125 cc scooter som jag fått tag i.
Tanken är att motorbytet ske på onsdag, så uppdaterar med bilder då!
Någon som vet nåt man måste tänka på eller har några tips?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Försök att repa original istället för att släppa ner nå kina skräp i den. Du tappar vildsint med effekt och värdet måste ju minska.

En yamaha snosport får man fina pengar för om den är i bra skick

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
förstör inte en snosport, har du inte kundskap att byta motor så kommer de bara att bli pannkaka av allt...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Dessutom så har en kina 125cc motor nästan inga hästkrafter... Den kommer gå som en eu moped/barnskoter.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Sälj kinamotorn och stoppa i någonting roligare! En enstånkare från br 250, eller om du vill modda lite mer en ET340 motor. Då är det ju yamaha motorer också =)

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Försök att repa original istället för att släppa ner nå kina skräp i den. Du tappar vildsint med effekt och värdet måste ju minska.

En yamaha snosport får man fina pengar för om den är i bra skick

tro mig, det är helt omöjligt att få tag i reservdelar till den, och att fixa vevstake, cylinder och kolv går verkligen inte, dessutom är det den mindre versionen med 80 cc motor så jag tror inte att det kommer bli så dåligt!

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Sälj kinamotorn och stoppa i någonting roligare! En enstånkare från br 250, eller om du vill modda lite mer en ET340 motor. Då är det ju yamaha motorer också =)

tar en scootermotor för det är nästan det ända som passar, är sjukt konstig utformning på motorn och variatorn, kommer aldrig att gå med nån motor som inte ser liknande ut..

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
GbEbE vet du hur hans skoter ser ut? finns inte en chans att den får plats..sen väger den motor fasen 3 gånger så mkt som org.motorn.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
hela den här idén känns inte bra.
jag sägerbsom resten: laga originalet.

mvh

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
varför tjata om orginalmotorn låt grabben sätta i vilken motor som helst, alltid kul med nya specialprojekt....:becky:

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Kommer upp lite bilder från bygget imorron, har inte kommit hemskt långt då det var ett litet hinder att få sekundäraxeln att passa drivaxeln, men efter lite fräsning och svetsning tror jag att det är en hållbar lösning, har även plockat lös elsystemet från 125an och snosporten och kollat lite hur motorn passar. Bilder imorron som sagt!