Framdämparna blir nötta av fjädrarna

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Som rubriken lyder har fjädrarna runt framdämparna nött/skavt mot själva dämparna. Har bara kört några mil så det lär bli värre. Har kollat upp så fjädrarna sitter åt rätt håll. Har sett på en del maskiner från -09 att vissa monterat hela dämparen åt andra hållet? Finns det något servicemeddelande för detta fenomen? Förmodligen uppstår samma problem om jag får fjädrarna utbytt hos åf.. Hjälp!

Last edited:

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Kom igen, nån fler en jag måste ha detta problem? Tror bara det är rex-chassit som har problemet vad jag vet..

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
det är så på min x-trim också
Okej.. Har du gjort något åt saken? På vissa X-trim har man vänt på dämparna åt andra hållet har jag sett.. Måste bli mycket nötning efter några hundra mil. Tycker inte det är acceptabelt! Har pratat med Åf nu och dom ska kolla upp saken.. Jag har samma problem på båda framdämparna. Skumt att dom inte återgärdat problemet när detta problem redan fanns 2009.

christian.90

Medlem
28 aug 2010
18
0
1
luleå
Nej jag har inte gjort något åt det, har inte skavt speciellt mycket på min. ska svänga förbi min ÅF å höra vad dom säger om det.

JANI V

Aktiv medlem
13 dec 2010
92
0
6
Finland
det här problemet har funnits i allvärd. få min lynx r-evo 440 -05 sitter det (orginalt) en tun plastylsa ut i ändan på dämparkroppen ca 4-5cm läng som fjäder får ligga och skava emot.. min kompis har en x-trim 08 där är det heller ingen plast hylsa och de har nött av dämparen lite gran. svarva egna plasthylsor å limma fast så slipper du alla problem

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
det här problemet har funnits i allvärd. få min lynx r-evo 440 -05 sitter det (orginalt) en tun plastylsa ut i ändan på dämparkroppen ca 4-5cm läng som fjäder får ligga och skava emot.. min kompis har en x-trim 08 där är det heller ingen plast hylsa och de har nött av dämparen lite gran. svarva egna plasthylsor å limma fast så slipper du alla problem
Skulle du kunna visa ett foto hur det ser ut?

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Om det känns som ett problem så är det väl bara att skära till en liten plastbit och stoppa in mellan dämparen och fjädern så det inte nöter i aluminiumen.

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Om det känns som ett problem så är det väl bara att skära till en liten plastbit och stoppa in mellan dämparen och fjädern så det inte nöter i aluminiumen.
Klart det är ett problem.. Hmm bara å bara.. Den måste sitta kvar också. Svårt att få den att sitta fast då det blir bra med tryck då fjädern "gnuggar" mot.