Låna pengar? Skoter?

E

eMe181

Hej, frågar er nu. När inte mina päron verkar veta 100%:unsure:

Men min fråga är, kan man låna pengar till en skoter, via studiebidraget om morsan och farsan står som borgare?

Har även en till sak som jag undrar vad ni tycker?

Tycker ni att jag ska köpa en skoter tills nästa vinter? för cirka 10k? Eller ska jag spara tills jag kan ta lånet och köpa en mkt nyare? Är ju bara cirka 16 månader kvar.

:eyebrows:

Gott nytt år!
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
En polare har då gjort det på en lägenhet så det borde väl gå med en skoter också.

Fast å andra sidan så finns ju då lägenheten som säkerhet... skoterlån blir väl mest troligt ett blanco-lån. Men försöka kan man ju alltid göra :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Min åsikt är att har man inget jobb ska man inte ta lån(iaf inte banklån)
Tänk på att du ska ha råd att köra skotern, försäkra, samt ev. reparera den!

Du kan inte låna slantarna av mor & far?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Finns inget som heter borgen idag. Det enda som är möjligt är att mor eller far din tar lånet och du betalar tillbaka pengarna genom dom. Banken kommer ej godkänna dig som långivare utan arbete som ger någorlunda stadig inkomst.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Spara och vänta tills du har mer pengar, du får inte speciellt mycket skoter för 10k. För 20-30k kan du hitta en fin :)
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
speedo_4;340671........ skrev:
Finns inget som heter borgen idag.......
Jo det gör det visst !!

Det är fullt möjligt att ha borgenärer idag , ibland omöjligt att va utan


Håller med om att vänta om än det känns tungt men det är roligare att ha något "riktigare"
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
En polare har då gjort det på en lägenhet så det borde väl gå med en skoter också.

Fast å andra sidan så finns ju då lägenheten som säkerhet... skoterlån blir väl mest troligt ett blanco-lån. Men försöka kan man ju alltid göra :)

Ena polaren tog nyligen lån och köpte skoter, och där ligger då skotern som säkerhet, visseligen har han ju fast jobb, men han kunde endå använda skotern som säkerhet
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jo det gör det visst !!

Det är fullt möjligt att ha borgenärer idag , ibland omöjligt att va utan


Håller med om att vänta om än det känns tungt men det är roligare att ha något "riktigare"
Vad jag fått berättat från Handelsbanken och Nordea så används ej borgenärer idag. Ifall man inte får ta lånet ska den som är borgenär ta lånet isåfall har jag fått det förklarat.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Så här är det
Om du inte anses kreditvärdig
är omyndig, ingen inkomst, betalningsanmärkningar, för mycket skulder så lånar banken inte ut pengar utan säkerhet.
På ett sk blancolån åt en kund som är icke kreditvärdig behöver banken därför säkerhet en sk borgenär som betalar lånet ifall låntagaren inte klarar av sina åtaganden.
Däremot så är det ju så att banken vill ha denna säkerhet precis därför att en del ska helt enkelt inte låna pengar för att dom inte har råd med detta.
På grund av din låga inkomst och ålder så avråder jag dig från att börja ditt vuxenliv med ett banklån, lär dig spara istället. Ett lån blir betydligt dyrare. Jag anser att har man lån så ska man även ha pengar och en inkomst.
 
E

eMe181

Har diskuterat detta med morsan och farsan nu, dom sa att dom säkert kunde låna ut 16 k till mig, med att dom jämnt får en hundring under hela min gymnasie gång, haha bra lån eller? ;)
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Vad jag fått berättat från Handelsbanken och Nordea så används ej borgenärer idag. Ifall man inte får ta lånet ska den som är borgenär ta lånet isåfall har jag fått det förklarat.
jag hade då morsan som borgenär på mitt lån jag hade tidigare... på handelsbanken...
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jag har som, nåra kanske vet, tagit delbetalning på min skoter och då måste jag stoppa det på farsan så att jag betalar igenom honom. skulle inte rekommendera de till nån som inte har nån mer inkomst än studiebidraget. eftersom vad som helst kan hända med skotern å då har du inte råd att köra den om du tex kör sönder boggie elr nå.
knappt så att studiebidraget räcker för bensin. 900 kr räcker inte länge.

fast då är ju de jag lånade lite mer än 16kkr