service intervall 2t vs 4t

JaX

Medlem
23 dec 2010
28
0
1
Umeå
Som sagt, vad är det för skillnad (om någon) på service intervall mellan 2t och 4t

Håller kolvar/ringar,vevlager osv längre på 4t och isf hur mycke längre

om man jämför med en rx1 och annan 2t ~140hk skoter.

EDIT: ajdå, kanske postat i fel forum?". kanske nån mod kan flytta den.

/j
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
På en Yamaha 4 t ska ventilerna justeras vid 4000 mil och motorn är garanterad att hålla minst 7000 mil....Olje byte typ vid 500 mil.....

Och en två taktare brukar ju skära vid ca 500 mil så det gör ju sig självt med service....
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
På en Yamaha 4 t ska ventilerna justeras vid 4000 mil och motorn är garanterad att hålla minst 7000 mil....Olje byte typ vid 500 mil.....

Och en två taktare brukar ju skära vid ca 500 mil så det gör ju sig självt med service....
en tvåtaktare behöver inte skära efter 500 mil?finns ju annat än rotax 800.
skämt å sido men en tvåtaktare behöver i ärlighetens namn mer omvårdnat än fyrtaktarn.

du byter olja var 200e mil eller varje vinter,det som inträffar först då alltså.kostar en bra bit under 1000 lappen om man har en yamaha.mins inte exxakt men typ 700 med filter å allt.

en apv syntet dunk skulle räcka för mig i inte ens 150 LITER bränse.det blir max 50 mil.den dunken kostar över 600 kronor.


så bara där sparar du ganska mycket om du kör många mil.
mer serice på motorn har du i princip inte på en 4 taktare och det ska som sagt funka i 4000 mil innan du behöver öppna den.
 

JaX

Medlem
23 dec 2010
28
0
1
Umeå
Okies tackar för svaren, bara för att förtydliga det gäller även då rx1´an som har ett relativt högt effektuttag?

/j