Vibrationer i fotstegen Commander -11

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Har nu haft tillfälle att provköra två 2011 Commander.En Limited och en "vanlig".Den röda vibrerade mer än den borde i fotstegen (dock mindre än min GT) medan den vita hade försumbara vibrationer.Maskinerna är individer men Gud vet vad som skiljer mellan dem.Kan bli dyrt detta....

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tydligen måste man välja, en maskin som går på snön och inte är helt färdig eller er maskin som går under snön...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Haha ingen brp maskin är helt klar. Syftade på ett helt annat märke som även dom har fått en del problem på senare år men kvaliten är ändå ljusår bättre.. dock så går dom oftast under snön....

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Har en ST600 från -07 och även där finns vibrationerna. Lampan bak sjöng av resonanserna men den gick det att få tyst på. Har haft in maskinen för att få en lösning på detta men samma vibrationer kvarstår, verkar vara något man får leva med men det känns inte så kul. Gäller hastigheter mellan 20-30 km/h, en typisk hastighet man lätt hamnar i på smala och guppiga leder.
Känns surt när man köper en ny maskin att få dessa problem.
Någon annan som har en ST600 med dessa vibrationer?

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
ett litet tips att kolla hade in commandern idag och bytte nå lager i boggien då såg jag där bromsskivan sitter verkar den kunna ta i plåten lite grann.. böjde ut lite och vips väldigt mycke mindre vibrationer och skumma ljud

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
ett litet tips att kolla hade in commandern idag och bytte nå lager i boggien då såg jag där bromsskivan sitter verkar den kunna ta i plåten lite grann.. böjde ut lite och vips väldigt mycke mindre vibrationer och skumma ljud
Bra tips ! Måste kollas ! Tillbringade några timmar hos ÅF med min GT-10 idag och också han tyckte den vibrerade mycket.Kollade motorvibrationer på två -09 och en -11 och samtliga maskiner vibrerade mer än önskvärt i fotstegen (främst det vänstra)dock mindre än i min.Han kollade upp en del grejer och fick den lite bättre då han monterade ihop primären lite annorlunda än den varit. Jag tvingades konstatera att XU-maskinerna är så här.Tydligen har väldigt många här klagat över vibrationer,synd att det inte nådde mina öron innan jag köpte denna.Enligt BRP är detta inget fel och det finns ju många väldigt nöjda ägare så alla är väl inte "dåliga"...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om dom nu hävdar att dom flesta är nöjda så skulle jag direkt fråga vilken undersökning dom har gjort för att konstatera det och vilka frågor dom har ställt i den. Bara för att man är nöjd i sin helhet behöver ju. Inte innebära tt man gillar vibrationerna tex. Verka ju extremt konstigt att man inte vill ta itu med problemet och är det dessutom olika mkt mellan olika maskiner så är det ju troligt att man har någon form av kvalitets problem och som tillverkare bör man ju vara intresserad att komma till rätta med det. Å andra sidan har dom ju inte gjort bnågot åt rem problemen som 800 modellerna har.

Folk är säkert nöjda med commandern men knappast på alla punkter.