Lynx rave 600 sdi-08

Peter Svedin

Medlem
2 jan 2011
38
0
6
Hej har nått skummt fel på maskinen den går bra att starta tomgången är fin men sen helt orkeslös:sad2: har bytt lamda kollat batteriet kollat bränslefiltret tmen allt verkar i sin ordning den kan bakpuffa stanna på backen och fladdra på hast mätaren upp o ner. Har bytt stifft ochså men samma sak vad är problemet nån som vet? maskinen har bara gått en säsong o ca 200 mil och felet har kommit nu efter ca 10 mil i år?:hmmmm2:

superjet

Medlem
30 jan 2008
10
0
1
Jag har en likadan maskin och fick märkliga problem vid ca 60mil, den gick bra efter leden men så fort jag körde lösnö och maskinen fick ta i så gick den orent och "puffade".
Detta visade sig att bränsletrycket var för högt (det var 90 psi och ska vara 65 tror jag), efter demontering av returslang och knackande på regulatorn så gick det till sig.
Maskinen har idag gått 250 mil och jag har inte kollat trycket efter 60mil, min maskin upplevs fortfarande gå fet och drar ca 20% mer bränsle än polarns likadana skoter på samma sträcka.

Peter Svedin

Medlem
2 jan 2011
38
0
6
ja man skulle kanske mätt upp bränsletrycket konstigt då han har gått klockrent oftast första 10min och sen bluddra på högvarv varav motorlampan blinka.Sen stänger man av den i ca 1min o maskinen är som ny igen men som sagt så är den inte nu utan nu bluddrar den direkt då man ska gasa och den orkar röra på sig

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kan vara tempgivaren i slutburken som är sönder, rätt så vanligt fel på sdi, du har ingen du känner med sdi
så du kan testa med deras, för den har väl rätt saftigt pris kring 1800 kr om jag inte minns helt fel.

Peter Svedin

Medlem
2 jan 2011
38
0
6
Hej Tempgivaren är väl lambdasonden? den har jag bytt utan resultat Meanis. Blir tokig snart har bytt batteri nu ochså utan resultat nån fler som har nått förslag?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det är nog en tempsensor har jag för mig och ingen lamdasond kanske har fel.. den som sitter i slutburken tänker jag på. Men har du bytt den så är det ju inte det som är problemet.
Du har väl färsk bensin i den?

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Om du tankat mycket ur fat eller jeepdunkar så brukar bränslefiltret sätta igen av flagor (i tanken). byt det! känns det som den går i någon typ av nödläge och går max 40km/h eller? Kan oxå vara kontakterna på spridarna som ärjat, eller något brott på kabelhärvan till insprutningen.

Peter Svedin

Medlem
2 jan 2011
38
0
6
Jo har bara tankat från plastdunk men känns inte som ett sånt problem har provat startat utan filter men samma fe.l Nä känns som nån bränslestyrning som jävlas på nått sätt säkert nått elektriskt känns det som suck

SrxFinland

Medlem
5 jan 2011
22
0
1
Finland
Kör själv ingen lynx och vet inte vilka problem lynxar brukar ha, Men du kan kolla röken ifall att topplockspackning gått. Eller ifall CDI-n börjat krångla.

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Jag vet inte om jag har nått likande problem, har en xtrim 600 sdi -08
idag när jag körde led, körde lugnt, kom ut på en is skulle dra på så kvamnar/ bluddrar den... kommer inte upp fart.
Så jag stannar stänger av, startar direkt, och den går som en klocka full gas utan några som helst tendenser...

Känns som det är någon motorstyrning som krånglar...

edit: ingen motorlampa eller felmeddelande som lyser, allting övrigt fungerar som det ska utom lampan till baklyset är trasig om de nu ska ha nån betydelse... hehe

MVH // Rasmus

Peter Svedin

Medlem
2 jan 2011
38
0
6
Var och lämnade in den nu och dom sa att det är bränslepumpen men jag är skeptisk tror det är nått elektriskt som inte klaffar men hoppas dom har rätt dom sa att dom hade en likadan inne som hadde samma problem

Peter Svedin

Medlem
2 jan 2011
38
0
6
Men inte får man väl symptom som tokfladrande hastighetsmätare ibland bläckande motorlampa då bränslepumpen är dålig??? fan maskinen har gått 1 säsong o bränslepumpen ska va väck va är det för kvallitet isåfall om det nu är det?

Peter Svedin

Medlem
2 jan 2011
38
0
6
Nu är felet hittat och fixat bränslepumpen var väck tydligen. Verkar som -08 pumparna vara dåliga då min var den 3 dom fått in i år på samma ställe men nu går den som vanligt igen yes.