Arctic Cat 2012

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Uppmätta torrvikter eller körklar med tom tank mm...fullt körklar maskin MED full tank är då det jag går efter för hur många åker ut med halvtank för att annars väger min 8 kg mer än hans och det går ju inte????
Sen om det skiljer i storleken på tanken må vara för min del i alla fall för hur många känner på vikten om det är 30liter eller 40 liter i tanken då man bränner på som ett litet sv*n......för jag har då fullt upp med att ha jä*ligt skoj istället..

Förvisso alltid roligt att diskutera MEN det tenderar till att spåra ur ganska omgående TYVÄRR...
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
någorlunda intressantaste uttalandena hitinills, synd att man inte hör ett skit.
skulle haft en läppläsare texta skiten och lagt på lite motorljud istället..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
"The new M8, rides like the RMK, but more power" Nåt sånt tycker jag han säger..
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Uppmätta torrvikter eller körklar med tom tank mm...fullt körklar maskin MED full tank är då det jag går efter för hur många åker ut med halvtank för att annars väger min 8 kg mer än hans och det går ju inte????
Sen om det skiljer i storleken på tanken må vara för min del i alla fall för hur många känner på vikten om det är 30liter eller 40 liter i tanken då man bränner på som ett litet sv*n......för jag har då fullt upp med att ha jä*ligt skoj istället..

Förvisso alltid roligt att diskutera MEN det tenderar till att spåra ur ganska omgående TYVÄRR...
Det kommer inte att spåra ur, oroa dig inte. vill jag jämföra två skotrar måste jag räkna med samma mängd bränsle, allt annat är ju befängt.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Uppmätta torrvikter eller körklar med tom tank mm...fullt körklar maskin MED full tank är då det jag går efter för hur många åker ut med halvtank för att annars väger min 8 kg mer än hans och det går ju inte????
Sen om det skiljer i storleken på tanken må vara för min del i alla fall för hur många känner på vikten om det är 30liter eller 40 liter i tanken då man bränner på som ett litet sv*n......för jag har då fullt upp med att ha jä*ligt skoj istället..

Förvisso alltid roligt att diskutera MEN det tenderar till att spåra ur ganska omgående TYVÄRR...
Pratar man nu pappersvikter som det gör så ska allt uppmätas med samma mängd bensin m.m.
Annars funkar det ju inge vidare att mäta vikter.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Väger den så gräsligt mycket?
Är det du som vägt den, och var det inklusive variator, grenrör, turbo mm?
Polaris Ves 800 twin väger ca 70kg, det är med förgasare, primärvariator, elsystem, luftburk, motorfästen, pipa och slutburk.
Så 80kg är inte så gräsligt mycket, fast det beror ju på om det bara är block + cylindrar + topp eller inte :)
 

Daltech

Aktiv medlem
4 mar 2011
66
0
6
Väger den 80 kg inkl turbo?
165 lbs for og være nøyaktig. Det er med turbo og innsug, men uten variator.
Jeg tenkte på og kjøpe en slik motor fra usa for og bygge inn i min M8 sist vinter, men jeg slo tanken fra meg når jeg fikk selgeren til og veie motoren.
 

valmet440

Medlem
13 dec 2004
28
0
1
stockholm
165 lbs for og være nøyaktig. Det er med turbo og innsug, men uten variator.
Jeg tenkte på og kjøpe en slik motor fra usa for og bygge inn i min M8 sist vinter, men jeg slo tanken fra meg når jeg fikk selgeren til og veie motoren.
Tackar.
Jag förstår din tvekan. Jag vet bilmotorer som är lättare.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Uppmätta torrvikter eller körklar med tom tank mm...fullt körklar maskin MED full tank är då det jag går efter för hur många åker ut med halvtank för att annars väger min 8 kg mer än hans och det går ju inte????
Sen om det skiljer i storleken på tanken må vara för min del i alla fall för hur många känner på vikten om det är 30liter eller 40 liter i tanken då man bränner på som ett litet sv*n......för jag har då fullt upp med att ha jä*ligt skoj istället..

Förvisso alltid roligt att diskutera MEN det tenderar till att spåra ur ganska omgående TYVÄRR...
Håller med, man tankar fullt när man åker ut. Men samtidigt så är det ju inte så praktiskt att ha en för liten tank bara för att tillverkaren vill få ner tjänstevikten på snöskotern. För då får man ju åka med 5-10 liter i en reservdunk bakpå.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag vill minnas att den gamla Indy 650-trippeln vägde 65 kg på sin tid - inklusive förgasare. Hur många bilmotorer det finns som väger under 80 kilo vet jag inte, men de är nog ganska lätt räknade.

Kring 180 hk ur 80kg motor är helt OK, och det blir inte helt enkelt att få ned vikten så mycket vid de effektnivåerna oavsett antalet takter i motorn. Dessutom är det ju enkelt att ta ut 100 hk till med små modifieringar...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Håller med, man tankar fullt när man åker ut. Men samtidigt så är det ju inte så praktiskt att ha en för liten tank bara för att tillverkaren vill få ner tjänstevikten på snöskotern. För då får man ju åka med 5-10 liter i en reservdunk bakpå.
Är det därför som de har liten tank? Jag tror hellre att det är designskäl ärligt talat. 10 liter till är 7 kilo, centralt placerat. Det har ingen som helst praktisk betydelse för prestanda, balans eller viktsiffror.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är det därför som de har liten tank? Jag tror hellre att det är designskäl ärligt talat. 10 liter till är 7 kilo, centralt placerat. Det har ingen som helst prakt Men jag har isk betydelse för prestanda, balans eller viktsiffror.
Skit i vad anledningen är, min poäng var att med en för liten tank så får man åka med bensin i en reservdunk, iregel då bakpå, vilket inte är praktiskt. Men jag tycker mig ha läst att det var för att få ner tjänstevikten som t.ex. Yamaha har lite mindre tankar än andra tillverkare. Kan ju iofs vara på något forum jag läst det, så det behöver ju inte vara en sanning. ;-)
 

valmet440

Medlem
13 dec 2004
28
0
1
stockholm
Hur många bilmotorer det finns som väger under 80 kilo vet jag inte, men de är nog ganska lätt räknade.
De flesta moderna twinar och tripplar ligger väl där.
Exempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/1KR-FE

Betydligt mindre effekt, javisst. Men också ett helt annat fokus på livslängd, service, emissioner, kostnad.....

En MC eller skotermotor ska väga mindre (betydligt mindre) än en bilmotor. Allt annat är ett fruktansvärt misslyckande, och jag är kraftigt besviken på AC/Suzukis insats då det gäller denna 360-graders-twin.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Hur mkt tror ni det "blöta" väger på en M1100T, förutom bensin? Motorolja och glykol = 7 kilo cirka? Försöker jämföra med mina kompisars lättade Nytro turbosar.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Är det nån som bokat och lyckats göra en bra affär? Handlarna vi pratat med verkar inte speciellt intresserad av att göra nåt på priset, och då är det ändå 4 nya skotrar vi pratar om :(

Känns som om dom vet att det är en eftertraktad skoter som dom kan sälja till vilket pris som helst ;)
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Om du tar i betraktning at 1100t motoren er bortimot 20 kg tyngre enn nytromotoren, tyder vel det på et lettere chassie?

Nytromotoren skal vel veie inn under 60kg. 1100t veier tett under 80 kg, ivertfall slik den er i TZ1.
Det kan mycket väl tyda på ett lättare chassi, och jag tvivlar inte på att deras chassi är lättare. Men med en så pass tung motor i den så blir den fortfarande lika tung som en Nytro. Och i och med att motorn sitter fram på skotern så tror inte jag att deras framändor blir "svinlätta" som arjeplogaren påstod. Vilket inte är så konstigt då en 4-taktsmotor är tung.



Hur mkt tror ni det "blöta" väger på en M1100T, förutom bensin? Motorolja och glykol = 7 kilo cirka? Försöker jämföra med mina kompisars lättade Nytro turbosar.
Jag vet inte hur det är på skotrar men torrvikt brukar kunna uppges utan batteri så det kan tillkomma i "blötvikten". Kanske nån annan som har bättre koll på det?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Är det därför som de har liten tank? Jag tror hellre att det är designskäl ärligt talat. 10 liter till är 7 kilo, centralt placerat. Det har ingen som helst praktisk betydelse för prestanda, balans eller viktsiffror.
Det tror jag inte. Jag ser knappt någon skillnad alls på en trailtank och en reservdunk (original).