Arctic Cat 2012

dogbert

Aktiv medlem
2 aug 2004
78
0
6
Hur är vikten på m1100t jämfört med Nytro mtx 162"? Hittade i en snowmobile tidning att Nytro MTX med McX 270 turbokit väger 307 kilo fulltankad. Om uppgiven vikt på m1100t stämmer så väger den 255 torr. Om man räknar till bensinen som nytro har så blir det ca 22 kilo. Olja och glykol i m1100t = kanske 6-7 kilo? Så blir vikten fulltankad 284, alltså ca 20kg lättare än en nytro med turbo?
Enligt en del forum i usa kan man ganska lätt plocka bort 10-15 kilo från m1100t, betyder att man skulle få ner vikten ytterliggare.
En Nytro MTX 162" med nya chassiet från -10 väger 276kg tankad och körklar (Mass in running order). Ett MCX turbokit väger inte 31 kg.

Pratar man nu pappersvikter som det gör så ska allt uppmätas med samma mängd bensin m.m.
Annars funkar det ju inge vidare att mäta vikter.
Pappersvikt är väl ändå vad torrvikter är, det intressanta är vad maskinen väger körklar ute i snön? En M1100T bör hamna på lite drygt 290kg färdig att köras.

Om du tar i betraktning at 1100t motoren er bortimot 20 kg tyngre enn nytromotoren, tyder vel det på et lettere chassie?

Nytromotoren skal vel veie inn under 60kg. 1100t veier tett under 80 kg, ivertfall slik den er i TZ1.
Nytromotorn väger 50 kg utan variator.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
En Nytro MTX 162" med nya chassiet från -10 väger 276kg tankad och körklar (Mass in running order). Ett MCX turbokit väger inte 31 kg.

Aldrig sett uppgifter om att Nytron väger under 300kg någonstans körklar.

Pappersvikt är väl ändå vad torrvikter är, det intressanta är vad maskinen väger körklar ute i snön? En M1100T bör hamna på lite drygt 290kg färdig att köras.
Det är inte intressant sålänge tillverkaren minskar på tanken för att spara kilon, tyvärr..

Nytromotorn väger 50 kg utan variator.
Jasså!? uppgifter från?
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
En Nytro MTX 162" med nya chassiet från -10 väger 276kg tankad och körklar (Mass in running order). Ett MCX turbokit väger inte 31 kg.

Enligt Snowmobile nr 6 09/10 så väger en 2010 standard Nytro mtx 294kg, med turbo 309kg. Vi vägde en lättat Nytro mtx senast idag (timbersled tunnel/boggie mm) och inte ens den kom ner i 276kg "running order". Förstår inte hur Yamaha kommit fram till 276 kilo men strunt samma..
Om vi antar att M1100T väger 290 kilo fulltankad och antar att tidningen Snowmobile inte bluffar så betyder det att M1100T är ca 20 kg lättare än Nytro mtx 162" 270hk turbo.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Nytromotorn väger 50 kg utan variator.
Kan stämma bra. Om jag inte är helt ute och cyklar så uppgav en känd 4T-guru ifrån ett annat forum att en Apex-motor utan variator väger 55kg. En Gammal Vector-motor med gasare inkl platta låg på drygt 50kg. Vet inte om nåt institut har några bättre siffror på den punkten?
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Ja, 57 matta på XF
44 matta på de korta F-modellerna...
Men om man ska dra mycket pulka efter led, hur funkar det med den mattan då och det höga kammarna? För mig känns de som att 57 är nog så mycket på en crossover, men jag kanske har fel. Kanske funkar super bra på leden ändå.
 
4

426H

Men om man ska dra mycket pulka efter led, hur funkar det med den mattan då och det höga kammarna? För mig känns de som att 57 är nog så mycket på en crossover, men jag kanske har fel. Kanske funkar super bra på leden ändå.
Kommer knappast funka superbra på led. Slidesen lär gå varma ganska snabbt med 57mm kammar. Åtminstone nu på våren om lederna är lite isiga på morgonen. Skulle dessutom gissa att den kommer slingra sig som en orm om man försöker köra fort. Lite konstigt att dom inte har ett alternativ med 44mm för dom som tänkt åka både på och utanför leden.
Nån som vet hur det blir med mountaindyna på XF? Tidigare stod det på den svenska pdf:n att alla XF skulle få mtn dyna i sverige. Nu har dom tagit bort den texten och det ser ut som om bara 800 High country får mtn dyna och dom andra en låg bred touringdyna?????
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Iom att det inte är några provkörningar så spelar motoralternativet kanske mindre roll på den här visningen. Körställningen och chassiet är ändå mer eller mindre detsamma oavsett motor.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
hur många är det som pallrar sig till bollnäs imorgon och inspekterar lite?
Nu vill vi ha recensioner efteråt. :)
Edit: Jag har ringt runt efter lite priser och det låter som att man kan räkna med ett utpris på någon/några tusenlappar under 130k för t.ex XF800 HC. Detta är naturligtvis upp till handlaren att bestämma, men därikring verkar en del ligga. ~128k

Det låter jävligt bra måste jag säga. Polaris kommer med sina priser på Torsdag nästa vecka, dom ligger ungefär 1000usd lägre än AC för motsvarande maskin i USA, så det ska bli kul att se om dom blir billigare än AC här i Sverige eller om det kommer att bli ungefär samma.
 

ahlex

Aktiv medlem
13 jan 2011
60
0
6
Gävle
haha! inte bestämt mig om jag ska åka ännu, men 20mil t&r kan det väl vara värt!

edit, håller med dig norrlänningen, låter faktiskt riktigt bra! kanske man ska unna sig en ny skoter till nästa säsong:)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Nu vill vi ha recensioner efteråt. :)
Edit: Jag har ringt runt efter lite priser och det låter som att man kan räkna med ett utpris på någon/några tusenlappar under 130k för t.ex XF800 HC. Detta är naturligtvis upp till handlaren att bestämma, men därikring verkar en del ligga. ~128k

Det låter jävligt bra måste jag säga. Polaris kommer med sina priser på Torsdag nästa vecka, dom ligger ungefär 1000usd lägre än AC för motsvarande maskin i USA, så det ska bli kul att se om dom blir billigare än AC här i Sverige eller om det kommer att bli ungefär samma.

Polaris kommer nog bli billigare å billigare med åren... de mesta av tillverkningen flyttas till Mexico (Mexico = "Kinalike") verkar de låta som på en del amerikanska forum...