Arctic Cat 2012

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
44nm på en m8?? 22-28nm brukar de vara på en m8 beroende på gängstigning samt material. säker på att moment nyckeln stämmer?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag upplever nämnda skruv som aningen kort, de facto för kort.
Den är inte lång nog för fullständig dekomprimering av sekundären.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Jo den är kort för de men i verktygsatsen följer det med en bricka som man använder vid rem byte. Onödigt då bulten kunnde göras 5 mm längre för att slippa den brickan i mitt tycke
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
44nm på en m8?? 22-28nm brukar de vara på en m8 beroende på gängstigning samt material. säker på att moment nyckeln stämmer?
44nm står det i instruktionsboken och det är samma moment på polarns F800 ext 2011 men den är det en m10 bult.
Jag skruvade bara åt den med en ringnyckel och hann inte ens dra nåt moment.Men den satt väldigt hårt när den skulle lös.Jag upplever att den var för hårt dragen från fabrik.
Den gick av 3-4 gängor från botten på gängen och gick att skruva ur ganska enkelt med finger kraft.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
När det gäller inkörning av en ny xf1100t ska man fisköra de första 25milen lr kan man köra som vanligt ? kanske inte hålla stumt över en sjö lr så :)
Har för mig det står i instruktionsboken typ:

1/2 gaspådrag och max 65 km/h första 30 milen.
3/4-dels gaspådrag mellan 30-65 mil.
3/4-dels gaspådrag + tillfälliga fullgaspådrag mellan 65-95 mil.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
När det gäller inkörning av en ny xf1100t ska man fisköra de första 25milen lr kan man köra som vanligt ? kanske inte hålla stumt över en sjö lr så :)
Bara man ser till att den är varm innan man gasar och som du säger kanske inte pressa över sjöar(på vilken is?!) direkt =)

Motormässigt är nog minsta problemet då den säkert gått en del på maxvarv redan från fabrik=)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Att ligga på maxbelastning med en fyrtaktare är bara en fråga om dimensionering av kylsystemet. Eftersom bränslet inte smörjer och har betydligt mindre del i kylningen har det ingen betydelse för hållbarheten, du kan ligga i dygn med fullgas för att sedan släppa gasen och den stabiliserar sig på tomgång.

Inkörning syftar till att kolvar och lager skall sätta sig och ev "ojämnheter" jämnas ut.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Inkörning syftar till att kolvar och lager skall sätta sig och ev "ojämnheter" jämnas ut.
Vilket i en motor går relativt fort, kolven hinner ju upp å ner ett gäng gånger bara på nån minut.

Sen ska ju alla andra saker som lager, drev m.m. i drivlinan även det "nötas in". Att hålla på i hundra mil å fjuttgasa känns onödigt.

Att inte ens passera 65km/h på 30 mil med en nästan 180hk maskin känns ju föga troligt. Men A-C safear ju såklart, alltid bra att kunna skylla på något:) 30mil i 65km/h tar ju för bövelen över 5h, att köra skoter så länge utan att gasa mer än halvgas, är det möjligt?:O;P
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är inte så att den går sönder om du ger full gas direkt, men den håller längre, drar mindre olja och bränsle, går jämnare osv om du låter delar slitas in ordentligt innan du belastar den fullt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vet inte om det fortfarande är slut på remmar till de nya arcticarna...

Hur som helst så finns det ett gäng på hyllan hos KP Racing, Grängesberg...
Han har tagit hem en laddning inför säsongen...
mail: kpracing@telia.com
tele: 070-5777585
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Vet inte om det fortfarande är slut på remmar till de nya arcticarna...

Hur som helst så finns det ett gäng på hyllan hos KP Racing, Grängesberg...
Han har tagit hem en laddning inför säsongen...
mail: kpracing@telia.com
tele: 070-5777585
Enligt min ÅF är det på gång en laddning remmar mot slutet av denna vecka.
 

Sinisalo

Medlem
4 apr 2010
6
0
1
Ingen som vet var man kan få tag i ny huv?

Och frontbåge? Har sett racewerx och xxxmodrods modeller, finns det några mer alternativ? Original verkar tyvärr ej som något alternativ.