Idiotfanskap, kortfattat

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om nu det får kosta, varför ljuga och försäkra skotern på nån annan? Det får alltså inte kosta, eller?

Förstår vad du menar, än om folk låter det kosta, för det är ju en dyr hobby. Men varför göra det onödigt dyrt? Jag köper ju inte bensin för 13kr litern, om jag vet att det finns för 10kr liter på andra sidan stan. Blir dyrt än hur man gör, men att välja det billigaste är väll ändå rätt smart? än om man lagt ut 30 000 på en vinter, väljer man billigare alternativ har man ju fårr fler mil för sina 30 000.

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Förstår vad du menar, än om folk låter det kosta, för det är ju en dyr hobby. Men varför göra det onödigt dyrt? Jag köper ju inte bensin för 13kr litern, om jag vet att det finns för 10kr liter på andra sidan stan. Blir dyrt än hur man gör, men att välja det billigaste är väll ändå rätt smart? än om man lagt ut 30 000 på en vinter, väljer man billigare alternativ har man ju fårr fler mil för sina 30 000.
Grejen med just detta är ju att det drabbar alla andra som är ärliga för det är ju av en anledning som det kostar mer för vissa att försäkra "sitt" fordon. Jag har tillhört dem jag också och enligt dig varit dum nog att betala för mig. Dock är det lockande men fortfarande oärligt.

Åter till tråden:

Jag åker så lite per säsong att mina mil blir skitdyra iom värdeminskning mm som slås ut på få mil. Men som sagt får det kosta med idiotfanskap bara man har kul.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Den anställde på Folksam rådde mig till att ta det på någon annan då "det inte får några andra konsekvenser". Vill jag betala 50 000 ytterligare i fordondsförsäkringar varje år, visst... Starta en försäkringstråd?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Den anställde på Folksam rådde mig till att ta det på någon annan då "det inte får några andra konsekvenser". Vill jag betala 50 000 ytterligare i fordondsförsäkringar varje år, visst... Starta en försäkringstråd?
Problem kan uppstå om du ska utnyttja din vagnskadeförsäkring, när en skadereglerare på Folksam anser att det är du och inte din mor som är den rättmätiga ägaren av skotern.

finns massor att läsa om detta på olika bilforum, sktoerforum o.s.v.

Ibland kan det gamla ordspråket "Det är dyrt att köpa billigt" göra sig påminnt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Skrev inte att någon är dum om man betalar för sig. Det är mycket bra att folk gör så, och lönar sig i längden. men som ett exempell. M8an ville försäkringsbolgen ha 28 000kr för i helår. Då kan jag lika gärna köra oförsäkrat i 4 år och käna in en ny skoter.

Men då jag bodde på samma adress som morsan då det begav sig, så pratade jag med olika försäkringsbolag och kom fram till att det skulle inte sepla mig någon roll. Då det är "familjens" maskin. Och vi fyllde i att "personer under 25 kommer bruka fordonet". Däremot så har jag naturligtvis alla fordon på mig själv och betalar själv nu då jag bor på egen adress. Och har således bytt ner mig kraftigt i årsmodeller för att ha råd.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Vad kostar det att gå på krogen en eller två gånger per vecka under ett år? Man priotiterar lite olika helt enkelt...

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vad kostar det att gå på krogen en eller två gånger per vecka under ett år? Man priotiterar lite olika helt enkelt...
De är ju från person till person.. Men för mig själv skulle de bli dyrt för när jag går på krogen å e på riktigt bra festhumör så kan jag utan problem bränna 2-3.000kr på en kväll.
Nu är de dock tur att jag inte går på krogen så ofta :)

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Man kan köra skapligt modern skoter utan att det kostar en hel förmögenhet per säsong. Kolla:

- Yamaha Nytro, köptes till rätt kurs. Bör kunna sälja den för ungefär samma summa nästa höst.
- Kör ca. 150 mil. Bränsleförbrukning 2 l / mil. 300 l soppa x 13,50 = 4050 kr
- Försäkring = 3500 kr
- Rep. och servicebuffert = 10 000 kr

Tot. 17550

17550 / 150 = 117 kr / mil, och då är det i värsta fall. Oftast behövs inte 10 000 kr för service/rep per säsong. Utslaget på alla år jag kört skoter har jag kanske lagt 5-6 000 kr per säsong på reparation och dyligt. Så räknat på 6000 kr: 17550-4000 = 13550 kr

13550 / 150 = ca. 90 kr / mil = lätt värt i jämförelse med andra hobbies.

Visst tillkommer ganska många mil bil- och släpkörning och stuga och dyl. Men det är rätt överkomligt när man åker ihop med kompisar. Och det kan man ju lägga på resekontot ;)

Det jag vill komma fram till är att om man köper skoter till rätt pris och tänker till lite så behöver det inte bli så värst dyrt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Det finna bara olika sätt att lura sig själv att det är billigt :)

Men det är helt klart värt det annars skulle man inte hålla på.