Variatorproblem Exciter II

anderssontom1

Prospect sledder
1 mar 2010
4
0
0
Hej

Har problem med vad jag tror är variatorn. Symptomen är följande. När den stått ett tag kommer jag knappt iväg, motorn varvar till ca 4500 sedan är det som att den inte orkar varva mer, typ som att något håller fast mattan. Då vickar jag skotern ett par gånger fram och tillbaka, då kommer jag iväg och allt är som vanligt. Idag så hände detta även under körning, kom ganska sakta i lite puder och gav på fullt då varvar han max 4500 och skotern står still. Gasar man lite försiktigt iväg och ger sedan fullt fungerar det.

Någon vet vad det kan vara?

// Tom
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Plocka isär primärvariatorn och kontrollera hur korset löper i teflonhylsorna.
Om variatorn har gått väldigt varm så kan teflonhylsorna svälla, och då löper korset väldigt tungt, vilket kan ge det symptom som du beskriver, en oerhört trött maskin.
Man kan då plocka ur hylsorna och fila ner kanterna på insidan med en plan och fintandig fil, om man inte vill köpa nya hylsor.
M.V.H
/Tobias
 

anderssontom1

Prospect sledder
1 mar 2010
4
0
0
Hej

Behöver man några specialverktyg för att göra detta? Något speciellt att tänka på?

// Tom

Hej.
Plocka isär primärvariatorn och kontrollera hur korset löper i teflonhylsorna.
Om variatorn har gått väldigt varm så kan teflonhylsorna svälla, och då löper korset väldigt tungt, vilket kan ge det symptom som du beskriver, en oerhört trött maskin.
Man kan då plocka ur hylsorna och fila ner kanterna på insidan med en plan och fintandig fil, om man inte vill köpa nya hylsor.
M.V.H
/Tobias
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Det går att komma åt på plats, men det är bökigt.
Det bästa är att använda sig av en avdragare, för att plocka bort variatorn från axeln.
Avdragaren ser ut som en lång bult, som bara har gängor uppe vid bultskallen, och sedan är nedsvarvad lite i resten av sin längd, och den ska skruvas in i centrumhålet, efter det att du tagit loss originalbulten.
Då får du loss variatorn, och kan i lugn och ro blocka isär den.
Tänk på att delarna är balanserade, så det finns en märkning på yttre kåpan, som ska moteras mot korsets märkning.
Under kåpan ligger det också en fjäder, men den är ganska kort, så det är bara att hålla mot med handen.
Sedan kan du undersöka hur den löper, och pilla loss teflonhylsorna med en liten mejsel eller en kniv.
M.V.H
/Tobias