Säkring som går, hur göra?

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
Har en rev 600 SDI me problem, säkringen till lyse handvärmare, mätare mm smäller så fort man trycker på rer.knappen eller drar i snöret. Alla jag snackat me säger att de måst jorda nån stans, jag har gjort mitt bästa för att försöka hitta var men utan resultat. (ska kanske tilläggas att jag är kass på att spåra elfel så de kan va pilotfel:( )

Någon som har en annan ide på vad felet kan va? Eller kanske har en bra metod på hur man lättast hittar var de jordar i en maskin? All hjälp välkommnas med öppna armar...

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Kolla så det inte är kortslutning i backsummern,enklast genom att koppla bort den. Annars kanske det är kortis i rer-knappen. Kommer ju lätt in fukt i den.Glöm inte att funktionsprova en sak i taget annars vet man ju inte vad som var fel när det helt plötsligt funkar igen.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Kontrollera glödlampor och stäng av handtags och tumvärmare innan du startar maskinen. Slå sedan på en funktion i taget. Kortis i handtagsvärmare är inte helt ovanligt.

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
Har provat alla fina tips jag fått men fortfarande så spränger jag säkringen, en annan snubbe tyckte att de skulle vara voltregulatorn som lagt av. om så är fallet skulle inte fler säkringar gå då? var hittar jag voltregulatorn om de nu är den? hur ser den ut på en sdi 600 -05?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Då måste du kolla upp kablarna som går till säkringen. Kablaget kan vara skadat så att kabeln kortsluter mot metall (Jord). Kolla kablaget så att det inte är skavsår på det. Kanske kortis i strömbrytare till handtags/tumvärmare.

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
Kan int hitta några som helst skador på kablar heller, börjar kännas jävligt de här:( ska kolla upp om de kan va voltregulatorn imorn så får väl se hur de går, fan va ja hoppas att de beror på den så jag slipper de här...

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
Int fan berodde de på den heller :( nu känns de som att allt hopp är ute, vars fan kan de va fel?

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Har du provat att "ringa" kablarna med en multimeter,sätt ena kontakt pinnen mot jord och flytta den andra över dom misstänkta kablarna på plus sidan om det piper så har du troligtvis problemet där. Du kan även ringa varje enskild kabel piper det så är kabeln hel och kan uteslutas, obs fungerar inte om du har ett motstånd i mellan ex hantagsvärmaren.
/Highlander

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
Har du provat att "ringa" kablarna med en multimeter,sätt ena kontakt pinnen mot jord och flytta den andra över dom misstänkta kablarna på plus sidan om det piper så har du troligtvis problemet där. Du kan även ringa varje enskild kabel piper det så är kabeln hel och kan uteslutas, obs fungerar inte om du har ett motstånd i mellan ex hantagsvärmaren.
/Highlander
får prova de imorn, har ingen multimeter så måst iväg å låna en

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Om du inte känner dig hemma på multimetern så kan du ju prova att koppla bort alla dessa funktioner , starta maskinen å se om säkringen håller. Stäng sedan av motorn , koppla tillbaka EN funktion å starta igen. Upprepa. Om säkringen går med alla funktioner bortkopplade så är nog felet i kablaget.

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
Har int fått tag i en multimeter men provat alla andra knep nu. fortfarande ingen framgång:( ringde en snubbe i lö och ville köpa den som den står, känns väldigt lockande måst ja säga :)

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Har int fått tag i en multimeter men provat alla andra knep nu. fortfarande ingen framgång:( ringde en snubbe i lö och ville köpa den som den står, känns väldigt lockande måst ja säga :)
Det är bara att ta det lungt o metodiskt när du ska leta efter ett sånt här fel.
Köp en billig multimeter och ta det lungt så kommer det nog gå bra, se bara till att du får en som du kan "ringa= med men det kanske går med alla.

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
Det är bara att ta det lungt o metodiskt när du ska leta efter ett sånt här fel.
Köp en billig multimeter och ta det lungt så kommer det nog gå bra, se bara till att du får en som du kan "ringa= med men det kanske går med alla.
HAHA felet uppspårat, en polare kom förbi me en lånad multimeter. han lyckades spåra upp en tåt som var skadad och me den lagad så funkar allt igen (utom handtagsvärmaren som jag slet av ;) ) Tusen tack snödräparn å highlander ni har varit till otroligt stor hjälp :)